Franks Ur Glashütte Original AD
Franks Ur Glashütte Original AD

Ovanliga Sea-Dweller Comex I Stockholm

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Ovanliga Sea-Dweller Comex I Stockholm

Inläggav Aquaracer2 » tor 18 mar 2021, 18:41

Vi fick möjligheten att göra ett reportage på två klockor. Dessa var så ovanliga att vi inte kunde tacka nej.

Håll till godo!

phpBB [video]

https://eqotime.com/de-sista-comex-klockorna/
Aquaracer2
TimeToTalk medlem

Re: Ovanliga Sea-Dweller Comex I Stockholm

Inläggav jojo » tor 18 mar 2021, 21:59

Tack för det reportaget på något sätt går det inte att undra hur dessa oanvända kunnat hitta ut
Trodde att alla comex var tilldelade till de som just utförde dessa dykjobb
På något sätt minskar mystiken och habegär när det blir så här

Om alla kan skaffa något även om det finns bara några hundra försvann mystiken
Själv vill jag kunna använda mina klockor inte ha bara för att.....
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » fre 19 mar 2021, 12:47

Hur verifierar man äktheten på dessa ur? Eftersom skillnaden i pris på en SD Comex och en vanlig SD är så stor så borde skickliga förfalskare vara intresserade av att försöka? Skulle vara kul att veta mer om det. Tack för reportage. :!Q
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav Aquaracer2 » sön 04 apr 2021, 15:18

jojo skrev:Tack för det reportaget på något sätt går det inte att undra hur dessa oanvända kunnat hitta ut
Trodde att alla comex var tilldelade till de som just utförde dessa dykjobb
På något sätt minskar mystiken och habegär när det blir så här

Om alla kan skaffa något även om det finns bara några hundra försvann mystiken
Själv vill jag kunna använda mina klockor inte ha bara för att.....

Det intressanta är att dykarna hade inte logotype på urtavlan utan bara gravyr i baklocket! Loggan på urtavlan var i regel för management och styrelse.

Alla Comex-klockor som finns på marknaden kommer från tidigare personal som blivit tilldelade dessa.
Aquaracer2
TimeToTalk medlem

Inläggav Aquaracer2 » sön 04 apr 2021, 15:22

Rivalen skrev:Hur verifierar man äktheten på dessa ur? Eftersom skillnaden i pris på en SD Comex och en vanlig SD är så stor så borde skickliga förfalskare vara intresserade av att försöka? Skulle vara kul att veta mer om det. Tack för reportage. :!Q

Dessa kan man säga kom direkt från en trovärdig källa som kunde verifiera allting hela ledet bakåt. När vi börjar tala om dessa prisnivåer och objekt så handlar det om att faktiskt kunna verifiera att allt är som det ska. Just Comex-loggan på tavlan kan vara tämligen enkel, men gravyren i på boettlocket torde vara svårare. Det är även känt vilka serier som levererades under vilka år och med vilka siffror på boettlocket så handlarna och samlarna som köper dessa gör verkligen sin due dilligence :!C
Aquaracer2
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » sön 04 apr 2021, 20:06

Om loggboken fanns med så hade nog värdet skjutit ännu mer i höjden. Dessa klockor besökte Rolex en gång per år för minst tryck & gångtest men även också service om behovet fanns. De gjorde även en massa kontroller som normalt inte görs. På detta fördes det en noggrann dokumentation i en så kallad loggbok där alla händelser sparades.

Jag känner en jänkare som jobbat åt Comex och lyckades med konststycket att få behålla den han burit i tjänst. Nej den är inte till salu. :!T :!T
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Aquaracer2 » mån 05 apr 2021, 13:54

Jocke skrev:Om loggboken fanns med så hade nog värdet skjutit ännu mer i höjden. Dessa klockor besökte Rolex en gång per år för minst tryck & gångtest men även också service om behovet fanns. De gjorde även en massa kontroller som normalt inte görs. På detta fördes det en noggrann dokumentation i en så kallad loggbok där alla händelser sparades.

Jag känner en jänkare som jobbat åt Comex och lyckades med konststycket att få behålla den han burit i tjänst. Nej den är inte till salu. :!T :!T

Coolt! Hade han loggan på tavlan?
Aquaracer2
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » mån 05 apr 2021, 14:57

Aquaracer2 skrev:
Jocke skrev:Om loggboken fanns med så hade nog värdet skjutit ännu mer i höjden. Dessa klockor besökte Rolex en gång per år för minst tryck & gångtest men även också service om behovet fanns. De gjorde även en massa kontroller som normalt inte görs. På detta fördes det en noggrann dokumentation i en så kallad loggbok där alla händelser sparades.

Coolt! Hade han loggan på tavlan?

Japp.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Återgå till TimeToTalk