Välkommna in till Franks Ur.

Watch winder eller klockuppdragare TIPS

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

Watch winder eller klockuppdragare TIPS

Inläggav Mattias123 » lör 20 apr 2013, 20:09

Hej

Jag har 3 st automatiska klockor och funderar på en sån klockuppdragare ..Finns ju en hel del o välja på nätet så ..

1 Har någon bra tips på vad jag bör tänka på innan man köper en ...Obs jag ska ha en sån för fyra klockor.

2 Är det någon som byggt en sådan själv?

3 Kan man dra upp automatiska klockor så dom går sönder eller tar stryk?

Mvh Mattias
Mattias123
TimeToTalk medlem

Re: Watch winder eller klockuppdragare TIPS

Inläggav Rivalen » lör 20 apr 2013, 20:33

Tyska ebay - sök Modalo eller Uhrenbeweger. Jag köpte en med 2+2 som förvarar ytterkigare 6 och är nöjd även om jag måste säga att jag har igång den alltmer sällan. Jag köpte med 2 olika motorer och flera program på varje motor så att jag kan köra olika. Finns siter som beskriver hur olika verk skall windas.

Finns säkert någon som byggt själv, men jag vet inte.

Jag spekulerar lite:
En sådan winder drar inte upp klockan så att den går sönder. Den eviga frågan är nog vad mår en klocka bäst av när den inte används.
- Att ligga still och skakas igång på rätt minut tror jag är optimalt. Knepigt.
-Skall du ställa den så måste du mecka med kronan - det sliter.
-Sätta den i en winder - men att den går sliter också.
-Ligger den helt still länge så kanske oljor inte är på rätt ställe när du drar igång den och då kanske det är skadligt och den måste på miniservice först. Hur lång tid vi pratar om - vet ej - förhoppningsvis avsåg den som skrev det flera år.(?)

Finns det ett otvetydigt svar? Troligen inte.

Jag kanske drev detta längre än du tänkt dig.

Första gången mina vänner såg mina klockor snurra omkring i windern så tror jag de tyckte det såg snyggt och tekniskt ut och möjligen bekräftade det någon uppfattning de hade om mig. Sånt bjuder vi på. En winder är kul.

Lycka till!
Bild
Användarvisningsbild
Rivalen
TimeToTalk medlem

Inläggav Mattias123 » sön 21 apr 2013, 06:36

Hej o tack

Varför blir den mer sällan använd av dig?

Låter den mycket eller vad är det som gör att du inte har dina automatiska ur i den 24 tim om dygnet 365 dagar om år ..

Eller vad är det som gör de?

Försöker bara få en inblick om jag ska köpa en eller inte ..tacksam för svar

Mvh Mattias
Mattias123
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » sön 21 apr 2013, 07:03

Jag flyttade och på den nya plats den fick vart det långt till el - snark. Jag gillar att "mecka" med dom dvs det är kul att ställa dem och ev manuelldra lite etc - låter korkat - jag vet. Jag byter med långa intervaller - flera månader och då vill jag ändå ställa om dem när jag tar på den nya. Har bara 3 - en vinter - en sommar och en "fin"klocka manuell som används någon dag då och då.

Ungefär så ser det ut. Skulle vara kul att höra hur de gör som skiftar "varje dag"?

Varför inte köpa en 2+2 och unna din kropp lite gött. Sälja med viss förlust går ju alltid om man måste - annars är det ju snygg klockförvaring.

Glöm inte att posta här med bilder.
:!C
Bild
Användarvisningsbild
Rivalen
TimeToTalk medlem

Inläggav Anders.S » sön 21 apr 2013, 08:22

Denna kan du bjuda på

Jag har en sådan och är nöjd.

http://www.ebay.de/itm/MODALO-Uhrenbewe ... 3a807524a4

Lycka till

Anders.S
Anders.S
TimeToTalk medlem

Inläggav MickeJ » sön 21 apr 2013, 08:50

För ett antal år sedan var jag bara absolut tvungen att ha en winder. Det slutade med en Modalo med två diskar för fyra klockor och förvaring för ett gäng till (köpt från Tyskland via eBay, bra priser). Förvaringen är jättebra, själva winder-delen använde jag i hela två veckor. För min del helt bortkastat.

Finns en hel del bra info i olika trådar här (om jag minns rätt) kring winders, saker som kan vara bra att tänka på.

Jag använder klockor stötvis, vanligen har jag en klocka i ett par veckor innan jag byter. Att då plocka upp, vrida upp och ställa tiden är liksom en del av ritualen. :!AA Det enda jag använder min winder till idag är som en påminnelse till mig själv hur opålitligt ha-begäret är.

/Micke
Användarvisningsbild
MickeJ
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » sön 21 apr 2013, 09:16

en sak man bör tänka på är hur tyst vindern är det tycker jag är högst väsentligt sen kommer den eviga frågan in ang stöldrisk en förvaring som är synlig och har många klockor är tjuvars dröm

jag har en dubbel vinder för två ur åt gången men har sällan mer än fyra ur hemma av stöldrisk har aldrig upplevt behov av fler platser

OBS många automat urverk går sönder om man ställer datum under fel tid så att välja ur från vinder för kvällens aktivitet snarare ökar risk att dra sönder datumväxlingsmekanik

ang slitage så har jag inte märkt någon som helst skillnad under de 20 år jag har ägt en vinder på ur som sitter i den eller endast förvarats i sina boxar för service intervall på uren möjligen att nya vinders är tystare och man borde byta ut den
det jag kan med säkerhet säga är sitter uret på armen håller uret sämre än om det sitter i vindern :!S

detta är min personliga erfarenhet och tankar runt vinders

jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Hans_R » sön 21 apr 2013, 10:27

Jag har tre automatiska klockor och köpte en winder från tyska e-bay i höstas (finns en separat tråd om det) och jag är jättenöjd. Jag byter klocka ett par gånger i veckan och då är det himla skönt att inte behöva ställa in tid och datum varje gång. Med alla kommentarer ovan så låter det som att du måste fråga dig själv hur du egentligen använder dina klockor.

Lycka till!

//Hans
Hans_R
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » sön 21 apr 2013, 12:24

Här är några Modalo auktioner du kan följa eller buda i och se om du kan fynda.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Modalo&rt=nc&LH_Auction=1
Bild
Användarvisningsbild
Rivalen
TimeToTalk medlem

Inläggav Mattias123 » sön 21 apr 2013, 17:06

Tack alla

En fråga som inte har med winders men ja ställer den ändå... har en Tissot med valjoux 7750 kan man dra sönder den eller skada mekanismen om man ställer dag datum på fel tid
Mattias123
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » sön 21 apr 2013, 17:16

jojo är allt detta på spåren. Googla får du se. http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=37987

Googla även på hur man drar upp den alt ställer in sin winder. Info kan finnas på Orbitas hemsida. Köpte du nåt i Tyskland?

Näe man skall ha en ewiger kalender som Renntiger har på sin - då ställer man en gång - åsså kommer den ihåg feb o alla krångelmånader + skottår.. Fram för 30,5 dagar rakt över. :!S
Bild
Användarvisningsbild
Rivalen
TimeToTalk medlem

Inläggav Mattias123 » sön 21 apr 2013, 18:36

Rivalen skrev:jojo är allt detta på spåren. Googla får du se. http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=37987

Googla även på hur man drar upp den alt ställer in sin winder. Info kan finnas på Orbitas hemsida. Köpte du nåt i Tyskland?

Näe man skall ha en ewiger kalender som Renntiger har på sin - då ställer man en gång - åsså kommer den ihåg feb o alla krångelmånader + skottår.. Fram för 30,5 dagar rakt över. :!S

Nej inget köp ännu ...

Ja dra på trissor ..

Undrar hur man vet om man har skadat mekanismen ...anledning till att jag frågar är att jag har för mig att jag höll på o ställa dag/datum en gång o det gick inte för att klockan var väl mellan 10 och 2 ...men nu när jag ställer den är de ju inga problem ..alltså det ser ut att funka precis som den ska ...

Men frågan kvarstår har jag skadat mekanismen..? enligt forum via din länk stod det att man kunde ha sönder nått ..

Är väl bara o lämna in den hos en duktig urmakare för att få veta ...
Mattias123
TimeToTalk medlem

Inläggav DrDre » sön 21 apr 2013, 19:00

Jag köpte två sådana här från Conrad.se för något år sedan. De funkar bra, men de låter lite. Man här det knappt dagtid, men man kan inte ha dem precis brevid sängen. Sedan jag köpte dem har det blivit lite mer rotation på klockanvändandet, vilket ju är trevligt.

http://www.conrad.se/KLOCKUPPDRAGARE-DU ... 3%2Fmd5%7D
DrDre
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » sön 21 apr 2013, 20:26

Mattias123 skrev:
Rivalen skrev:jojo är allt detta på spåren. Googla får du se. http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=37987

Nej inget köp ännu ...

Ja dra på trissor ..

Undrar hur man vet om man har skadat mekanismen ...anledning till att jag frågar är att jag har för mig att jag höll på o ställa dag/datum en gång o det gick inte för att klockan var väl mellan 10 och 2 ...men nu när jag ställer den är de ju inga problem ..alltså det ser ut att funka precis som den ska ...

Men frågan kvarstår har jag skadat mekanismen..? enligt forum via din länk stod det att man kunde ha sönder nått ..

Nej lämna inte in den om den fungerar du märker tydligt om den inte byter datum ett visst datum månad efter månad
har inte du märkt något så är det inget fel och du kan andas ut :!C

jojo
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Mattias123 » sön 21 apr 2013, 20:32

jojo skrev:
Mattias123 skrev:

Nej inget köp ännu ...

Ja dra på trissor ..

Nej lämna inte in den om den fungerar du märker tydligt om den inte byter datum ett visst datum månad efter månad
har inte du märkt något så är det inget fel och du kan andas ut :!C

jojo

Tack tack nu känner jag mig lugn ...
Mattias123
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk