Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Franks Ur Luxury Sale

Nya och gamla medlemmar,logga in och presentera er!

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Re: Nya och gamla medlemmar,logga in och presentera er!

Inläggav Rivalen » tis 30 apr 2013, 16:47

Har jag inte sagt det förut så säger jag som Berg - till dig Kim - och till alla andra som presenterat sig här. Känn er såå välkomna!
:!666
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav Sveddan » tor 09 maj 2013, 22:00

Hej alla. Jag har också lurkat runt en del, och gjort några klockaffärer med andra medlemmar.
Jag bor i Stockholm, med sambo och en liten grabb på ett år.
Jag har länge varit en sådan där som stått och dreglat vid de mer exklusivare klockbutikernas skyltfönster, men tyckt att det är vansinne att betala mer än 1000 spänn för en klocka. Sen började jag fundera – varför skulle det vara vansinne?

Bild

Första klockan, för ett par år sedan, blev en Planet Ocean XL.
Efter detta första köp släppte alla hämningar.

Bild

En Rolex 16030 inhandlades kort därpå. Jag behövde ju ett lite dressigare komplement till Omegan.

Bild

Nu hade jag fått smak för Rolex. Efter mycket vånda och funderingar slog jag till på en 16710 från 2004. Är fortfarande min favorit i samlingen. Älskar GMT-komplikationen när jag är på resor och behöver hålla lite koll på tiden på hemmaplan.

Bild

Sen impulsköpte jag en automatisk Movado Museum av oklar anledning. Den är nu såld.

Bild

Plötsligt uppstod ett stort begär efter en Breitling. Vet inte varför. En Chronomat A13352 inhandlades. Älskade tavlan, men tyckte att den kändes för liten. Dessutom hade jag svårt för den "bulliga" bakboetten och de runda knapparna. Chronomaten byttes snart mot en...

Bild

... Chrono Avenger. Här snackar vi ett riktigt djungel-ur. Jag är nästan lite förvånad över hur mycket jag gillar den här klockan. Titanet gör den lätt och skön att bära på armen. Däremot har jag insett att kronograf inte är min grej.

Efter en tid började jag känna ett växande begär efter en Rolex-dykare, Sub eller kanske helst en Sea Dweller. Men jag råkade i stället slå till på en...

Bild

... IWC Ingenieur 3227-01. En på många sätt underbar klocka. Fantastisk länk, vacker tavla (särskilt nu i vårsolen), inhouse-verk, tung och gedigen.

Bild

Vid det här laget började jag skämmas inför min sambo. Så jag köpte henne en Oyster Precision 6426. Hon älskar den, och bär den varje dag. Men något intresse för klockor utöver den hon själv bär på armen har jag inte lyckats väcka.

Bild

En gammal Omega Geneve köpte jag under en period av klock-tristess.

Ungefär i samma veva sålde jag min 16030. Jag gillade den, men upptäckte att jag nästan bara bar den till kostym. Kanske för att jubilee-länken gör klockan lite för "blingig" och för att jag tycker 36 mm är i det minsta laget.

Nu skulle en Sub eller Sea Dweller inhandlas. Men i stället köpte jag en...

Bild

... ny 36 mm Datejust, en 16200 närmare bestämt. Är jag dum i huvudet? Ja, en aning. Men jag vill så gärna bli kompis med en Datejust, eftersom jag tycker så mycket om den på pappret. Slät ring och oyster-länk ger en helt annan känsla tycker jag. Denna kommer jag behålla. Ett tag i alla fall.

Och här är mina klockor tillsammans:

Bild

Eftersom jag lurkat både här och på ett annat svenskt klockforum så postar jag min presentation på båda ställena. Hoppas ingen misstycker.

//Sveddan
Sveddan
TimeToTalk medlem

Inläggav Tony.A. » fre 10 maj 2013, 05:46

Det blev en riktig samling till slut!
Tack för presentationen :!C
Tony.A.
Rock n' Rolex
Användarvisningsbild
Tony.A.
Forumägare Club Seven 1/7

Inläggav Sjodahl » fre 10 maj 2013, 05:54

Jag är Stefan Sjödahl men kallas allmänt bara för Sjödda. Nyss fyllda 47 och har nog hängt här på forumet sedan 1999-2000 .
Bor i Dalarna, där jag just nu jobbar inom skogs och träindustrin. Mina favorit märken är IWC och Rolex. Blev intresserad av klockor när jag såg min första Rolex på Nymans Ur i Västerås 1986 när jag gjorde lumpen på F16 i Uppsala.

Tyvärr så har intresset för klockor avtagit det senaste 1,5 året, med anledningen att det finns viktigare saker här i livet. Trodde aldrig det skulle hända, men när min mamma finns cancer så betydde inte klockor någonting här i livet. Tyvärr så finns hon inte i livet idag, cancern vann över min mor för ca: 1,5 månader sedan.
Bild

Allt eller inget!
Användarvisningsbild
Sjodahl
TimeToTalk medlem

Inläggav Tony.A. » fre 10 maj 2013, 06:01

Stefan,det är aldrig lätt när någon nära rycks bort från en.
Tråkigt att höra :!Ö
Men det spelar inger roll hur länge du gör uppehåll,du är alltid välkommen hit :!AA
Har du kvar IWC TZCn??
Tony.A.
Rock n' Rolex
Användarvisningsbild
Tony.A.

Tack Tony!

Inläggav Sjodahl » fre 10 maj 2013, 06:19

Nej det är det inte, hon var bara 69 så det var ingen ålder i mina ögon.

Klart jag har IWC utc kvar det är en keeper. Dessutom än av mina favorit klockor i mitt ägo.
Bild

Allt eller inget!
Användarvisningsbild
Sjodahl
TimeToTalk medlem

Inläggav Tony.A. » fre 10 maj 2013, 06:26

Håller med dej om det.
Jag har min IWC kvar med,tyvärr så har den legat i lådan allt för länge.
Kanske skulle lufta den i dag?

Bild
Tony.A.
Rock n' Rolex
Användarvisningsbild
Tony.A.

Det tycker jag att du skall göra, den är mycket trevlig!

Inläggav Sjodahl » fre 10 maj 2013, 06:46

Skall väl erkänna att jag ej burit min också på än månad...

Bild
Bild

Allt eller inget!
Användarvisningsbild
Sjodahl
TimeToTalk medlem

Inläggav .ax » mån 20 maj 2013, 11:58

Peter var namnet, läste en del och postade lite på gamla forumet. Men tröttnade på bla forumsmjukvaran, Basel fick mig att kika in igen och så var man reggad igen.

Bor i mälardalen och jobbar med byggnadskonstruktion. Har intresserad mig av klockor 6-7 år nu. Mycket har passert genom boxen men det är lite mindre tillverkare som intresserat mig mest. Nomos, Damasko och Dornblüth, men en Rolex OQ har tatt den mesta handledstiden på sistone.

Det börjar bli en samling nu så en bunt kommer få lämna innan nästa inköp.
En Spring Drive lockar, & en vintage quartz Omega & .. & ... :!R

Hajime Asaoka's Tourbillon N°1 vore nått. :!E
.ax
TimeToTalk medlem

Inläggav Patrik S » mån 20 maj 2013, 14:29

Hej allihop!

Mitt namn är Patrik. Kommer från de mörka delarna av Småland, fyller 41 i år. :)

Klockintresse har jag alltid haft, men det är inte förren det senaste 12mån som jag har börjat att samla. Visserligen har jag sparat alla mina tidigare klockor, just för att jag gillar klockor. Jag har tyvärr inga dyrgripar eller exklusiva ur att visa upp. Mina kunskaper ligger på ren amatörnivå, så jag kommer säkert att ställa flertalet korkade frågor med tiden. ;)

Vet inte riktigt vad mer jag skall säga. Ni får helt enkelt ställa frågor om det ni är nyfikna på. :!D

Fotot är det närmsta jag har just nu som en samlingsbild på mina ur. Får ta ett nytt i dagsljus och med de nya som inte är med i detta foto. :oops:

Mvh/Patrik
_DSC0010 (2).JPG
_DSC0010 (2).JPG (211.35 KiB) Visad 77775 gånger
Användarvisningsbild
Patrik S
TimeToTalk medlem

Inläggav jacaus » mån 20 maj 2013, 14:53

Jacaus heter Jacob, 38 år och boende i Norrköping.

Klockintresset har varit allstädes närvarande men jag har börjat göra något åt det först de senaste åren. Kollektionen sträcker sig från vintage Heuer till 90-tals Speedmaster via Tissot. Jag håller på med tillvänjningen och priserna stiger (som bekant) vartefter. Blev i våras medlem i Klocksamlarföreningen och har närvarat de senaste två träffarna.

Alt gott!

/Jacob
jacaus
TimeToTalk medlem

Inläggav thereptilehouse » mån 20 maj 2013, 22:09

Micke, 42 från Mälardalen, jobbar med evenemang. Hängde i bakgrunden på gamla Time to talk. Sålde av de flesta klockorna för ett par år sedan och fokuserade på nyförvärvet i familjen, min dotter. I klocklådan finns fortfarande en Rolex Sub 14060, GMT 16710, OWC MilSub och min vän i löparspåret Garmin Forerunner 110. Gillar löpning, gamla Sisters EP's, muskelbilar från tidigt 70-tal och Apple.

Klockor som passerat genom åren: Planet Ocean, Speedmaster, Aqua Terra, Seamaster Quartz, Tissot Seastar, Seiko by Noah, TimeFactors Broad Arrow och en Enicar Mantagraph (som jag ångrar djupt att jag sålde).

Hej!
Användarvisningsbild
thereptilehouse
TimeToTalk medlem

Inläggav maxmol » tis 21 maj 2013, 20:08

Tjena allihop.

Max heter jag, 26 år. Har varit med här sedan december. Har alltid varit intresserad av klockor och köpte min första riktiga klocka drygt 5 månader efter gymnasiet då jag slog till på en Omega Speedmaster. Den har jag nu bytt här på forumet mot en Speedmaster. Blev oerhört nöjd med det .

Pluggar till jurist (TTT är både mina studiers och relations största hot), men var kock innan det (mat är ju onekligen ett intresse). Hittills har jag mest bara läst vad ni andra skrivit men tänkte försöka komma igång lite mer här på forumet.

Samlingen är inget storverk, Speedmaster, vintage Tissot, Citizen, Seiko och en Swatch. Men hoppas på att, med er hjälp bygga ut den.
maxmol
TimeToTalk medlem

Inläggav Mr.Dali » tor 23 maj 2013, 21:21

Hej

Jag heter Imran är 30 år gammal och bor i Stockholm. Jag har säkert hängt med sedan slutet av 2009 och sen dess tror jag inte att det har gått många dagar då jag inte har besökt ttt och speciellt k&s :!D

När jag upptäckte ttt drogs jag som många andra till en SKX007, det tog inte lång tid innan jag fixade en deal på K&S och var en lycklig ägare.. En fantastisk klocka på många sätt. Efter att ha använt en Seiko SKX007 under ett år var det äntligen dags att ta nästa steg, jag gick in på Franks ur och köpte mig en Oris Diver i titan (ligger f.ö uppe på K&S). Mycket klocka för pengarna!

Sedan gick det ett år och så var det dags igen.. den här gången blev det en Omega Speedmaster :) Finns inte mycket att skriva om den egentligen ni som vet ni VET ;)

Nyligen fyllde jag 30 och då var det självklart dags för något som jag har längtat efter sedan dag 1 på ttt.. Rolex Submariner. Jag letade länge efter en från 1983 men det såg inte ljust ut så till slut bestämde jag mig för att köpa den nya 116610LN. Vilken lycka, vilken känsla.. obeskrivligt! :!U

Det jobbiga är väl att begäret bara fortsätter.... :!L

Nu till något roligare.. lite bilder:

Bild
Bild
Bild

//Imran
Mr.Dali
TimeToTalk medlem

Inläggav RobertD » lör 25 maj 2013, 15:53

Tjenare!

Heter Robert och gillar klockor rent generellt. Dock ingen "samlare" utan har lite olika klockor som jag använder dagligen. Bryr mig inte så mycket om repor och boxar och sånt. Brukar säga till min fru att klockor är en investering. Men innerst inne så vet nog både hon och jag att det bara gäller om man faktiskt har tänkt sälja de någon gång... :)

Nåja, lite bilder är väl på sin plats också.

Favoriten:
Bild

Det lite elegantare alternativet:
Bild

Vintage möter trend:
Bild

Casual friday:
Bild

"Varför köpte jag den?"
Bild

När man ska ut på skattjakt:
Bild

Det var det hele för tillfället. På önskelistan står dock:
- S&S ORC UTC Extreme Black
- Sea Dweller 16660

Tack och hej! :)

/Robert
Användarvisningsbild
RobertD
TimeToTalk medlem

Inläggav Decahb » sön 26 maj 2013, 18:30

Hej. Dennis heter jag. 41 år . Hittade eg till forumet av en slump, då jag är på gång att köpa en ny klocka. Detta måste vara ett av de trevligaste forumet på nätet, god ton, hjälpsamma medlemmar och mycket kunskap. Tycker att den här presentationstråden är så oerhört trevlig så man måste ju bara skriva !
Mitt klockintresse har eg inte varit så hett tidigare, men det som är min grej är; researchen innan köp. Jag gillar att läsa på, söka info, läsa historier, kolla fakta. Vilka serienummer betyder ngt osv.
Ibland kan jakten vara det roligaste i ett köp. Prylbög ? Nja, men gillar vackra saker, klockor, möbler, bilar osv. Har svårt att surfa på nätet planlöst utan måste ha något att söka info om.
När det gäller klockor så är jag nog ganska hooked speciellt efter ha tillbringat en tid i detta forum och på andra sidor.
Gift, fru och två barn. Och katt....
Decahb
TimeToTalk medlem

Inläggav stewin » fre 07 jun 2013, 10:58

Hej alla!

Kanske dags att presentera sig efter att ha lurkat på forumet i ett drygt år.
Stefan heter jag, är 37 år, gift och bor i de centrala delarna av huvudstaden. Hittade forumet efter att ha blivit idiotförklarad av en kollega, som inte förstod hur man som klockintresserad inte kunde känna till TTT. Nåväl, ett år senare så har jag precis lagt upp min första annons. Dags att utöka "samlingen" med en 216570 som jag suktat efter sen den kom ut.
Samlingen är idag långt från hur jag önskar och innehåller mest bruksur samt ett mindre antal vintage Omega, JLC och Oris.
När jag inte dreglar efter klockor så arbetar jag inom Försvarsmakten. Intressen (utöver klockor): resor, foto, skidåkning, löpning, sprit och mat.

Tack för all intressant läsning ni bjuder på!

Stefan

PS. Är du inte liiiite trött på din vita Explorer II 216570? DS
stewin
TimeToTalk medlem

Inläggav eric_f » fre 07 jun 2013, 17:42

:!WW
Hej hej, Eric heter jag och bor i Sthlm. Har faktiskt snokat runt lite på både nya och gamla forumet utan att vara aktiv. Har fortfarande kvar mina första klockor, ett par rätt fruktansvärda G-Shock i neonfärger. Sen låg intresset nere ett tag för att slå till med full styrka för 3 år sedan. Då hade jag tjatat ganska länge om att det skulle vara kul med en bra klocka, och fick en av frun (tack!) i present – en Sinn EZM3 via en tysk samlare på Watchuseek (rätt coolt av henne). Och även om jag har ett liten, men fin, samling av både Rolex, Omega och Breitling nu så är faktiskt EZM3 fortfarande favoriten.

Och frun har faktiskt fått en Air King som tack sen dess - ändå hon som fick in mig på det här!
eric_f
TimeToTalk medlem

Inläggav Pinter » lör 08 jun 2013, 09:04

Som nygammal medlem kan jag väl skriva några rader. Jag är 45 och bor i huvudstadens omgivningar. Klockor har jag varit intresserad av sedan jag fick ett fickur av min farbror när jag var 7-8 år. Men det var väl i gymnasiet som jag började utveckla ett mer genomtänkt intresse. Av min far fick jag några 60/70-talsklockor som jag använde till fint. Blandade det med Seiko och Casio.

Köpte sedan några äldre Omegor som sålt och nya köpts i omgångar genom livet. Tycker nog fortfarande att lite äldre välskötta klockor är något extra. Men för några år sedan insåg jag att jag behövde ett par "riktiga" moderna klockor. Inte minst var siktet inställt på en Omega Moonwatch. En klocka jag hade siktat på sedan 25-års åldern.

Riktiga klockor..? Jo, jag är en av de som kommit i i den riktiga klockvärlden genom att starta med fejk. Reser en del så det var enkelt att köpa bra kopior till inga priser. Men till slut började det kännas sunkigt. Att sitta på ett antal fina vintageklockor och sedan springa omkring med fejk runt handleden blev ohållbart. Så för tre år sedan bestämde jag mig för att inhandla en Moonwatch. I den vevan hittade jag TTT. Det blev dyrt.. :!S

Samtidigt blev mitt klockintresse så mycket djupare och roligare. Jag köpte och sålde klockor och armband lite hej vilt.. :!O Insåg efter ett tag att så kunde jag inte hålla på. Vare sig tid eller pengar räckte till det. Till slut, hösten/vintern 2011, gick dessutom yngsta barnet in i en ny fas vilket ledde till att tiden för TTT definitivt blev begränsat. Jag styrde upp min klocksamling så att jag har det jag vill ha och vare sig mer eller mindre. Låg lågt till förra sommaren då jag var inne och läste en del. Men höll mig i skinnet. Denna vår har dock klockintresset inte riktigt kunnat kontrollerats. Läst en del på utländska forum. Kollat på Chrono24, e-Bay etc. och tankar har snurrar kring klockor i en allt snabbare takt.

Nu är jag alltså här igen. Lite som en alkoholist som dyker upp på systembolaget.. :!F Tittar in på köp och sälja.. :!sold! Men då jag har en klocksamling som innehåller ett antal vintageklockor, inte minst Omegor, samt lite nyare klockor som Moonwatch, Seamaster GMT, Seamaster Diver(heter den så?) quartz, och en Jaeger Reverso Duo plus en enkel Marina Militare är förhoppningsvis behovet kontrollerbart... Men kanske, kanske skulle en Sub, eller en ny vintage kostymklocka från Omega eller Jaeger ändå få plats i samlingen..? Några nya Nato skulle också passa inför sommars. Dessutom är jag eventuellt på jakt efter en speciell Seiko... :!QQ Ja, som ni förstår är det inte svårt att bli fast igen..

Tiden är dock fortfarande betydligt mera begränsad än för två år sedan. Så vi för se hur mycket jag hinner posta om mina förvirrade tankar kring dessa älskade klockor. Hej igen förresten!
Pinter
TimeToTalk medlem

Inläggav Ants » fre 14 jun 2013, 21:27

Tjenare!

Efter att under en tid varit en flitig besökare på TTT men aldrig registrerat mig så tänkte jag att nu är det verkligen dags att slå till och bli medlem :!AA
Jag är en kille nyss fyllda 33, som fick upp ett stort intresse för dessa fantastiska underbara ting dvs. kvalitetsklockor.

Jag skulle väl kunna kalla mig roockie då intresset satt igång på allvar för ca: 1.5 år sedan ;) men försöker suga in allt jag kan haha.

Lite mer om mig själv: Student för tillfället (Högskola) residerar numera i Dalarna men bott många år i Stockholm samt nere i Malmö + utomlands en del.

För tillfället är jag pappaledig.

Ser verkligen fram till massa intressanta disskusioner samt en hel del goa byten och givetvis att insupa ny kunskap.

På armen cirkulerar för tillfället, Omega Speedmaster Professional, Dodane Type23, Omega Seamaster 300m. Plus några andra som används vid mer utvalda tillfällen.

Har väll satt ett litet mål att innan årets slut vara ägare till åtminstone en Rolex och en Zenith
MVH.
Ants
Ants
TimeToTalk medlem

Inläggav aosehus » tis 25 jun 2013, 15:09

Goddagens!

Klockintresserad sen säkert femton år tillbaks. Har läst på TTT från och till under tio år, men tyvärr inte skrivit själv i någon större omfattning. Numera bosatt i Zürich och sämre ställen kan man bo på som klocktok. Jag hjälper gärna till om någon skulle ha några tankar och funderingar gällande klocklandet.

Hälsningar,
Martin
aosehus
TimeToTalk medlem

Inläggav YearZero » mån 01 jul 2013, 00:46

Hejsan!
Blev medlem här för några månader sedan så det är på tiden att presentera mig kort och säga hej.

Simon heter jag och är 24 år gammal och bor i Göteborg.
Jag jobbar som bartender på en restaurang i stan och är kollega med en som jag tror inte är alltför okänd här på forumet.
Har varit intresserad utav klockor sedan jag var 10-12 år. Men det är de senaste 1 1/2 åren då jag köpte en Omega SMP som det tog fart. Så nu kommer till tillkomma allt fler förhoppningsvis!

Tack för mig :D
YearZero
TimeToTalk medlem

Inläggav Stingmeister » mån 01 jul 2013, 09:26

Så var det kanske på sin plats med en liten presentation. Heter Anders, jobbar som CWO, Chief Web Officer, på ett telekombolag. Fin titel, omskrivning för webnisse som åker på all skit. ;) Är 34 år och bor i Gröndal, Stockholm.

Blev biten av klockbuggen ordentligt när jag var i staterna förra året och därefter har det bara gått utför. Tjejen vill nog snart få mig inskriven men det är smällar man får ta. ;) Har extremt stora problem att flippa en klocka om jag köpt den så måste träna lite på det om jag ska få en lite mer sammansatt samling. Har mest dykarklockor idag plus några U-boats och lite annat.

Just nu jagar jag en Tag Heuer Aquaracer eller en SMP men vi får se vart det landar.

Mvh,
Anders
Stingmeister
TimeToTalk medlem

Inläggav Robbbin » mån 01 jul 2013, 19:56

Börjar väl bli dags att jag skriver något också :)

Robin heter jag och jobbar som produktchef på ett hyfsat stort företag.
Har haft ett klockintresse sedan tonåren då jag insåg att klockorna min far hade var riktigt trevliga ur.
Hängde mycket på gamla TTT för längesedan men tröttnade lite på layouten och dagens klocka :!QQ

Har sedan dess haft Omega, Breitling, Panerai samt Rolex (plus en del dykare av diverse märken).
Just nu använder jag mest min nyinköpta Submariner "kermit" som jag diggar hårt!

Ha det!
Robbbin
TimeToTalk medlem

Inläggav nydde » fre 05 jul 2013, 10:12

Tjena.

Sprillans ny medlem här. Heter Joel, klockintresset har funnits där dom senaste 4 åren. Jobbar inom industrin och gör en del extra jobb Inom Försvarsmakten.
Jag har totalt missat det här forumet och har hängt på en del Amerikanska motsvarigheter. Gillar att åka skidor vandra och hela den svängen. Ska bli kul att börja
leta igenom lite gamla trådar här!
Lum-Tec SCB3 - Lum-Tec M49 - Lum-Tec B16 - Suunto Core - Marathon GSAR - MAKARA Octopus - SEIKO skx007J
Användarvisningsbild
nydde
TimeToTalk medlem

Inläggav Brogren » tor 11 jul 2013, 00:06

Hej,

Namnet är Sebastian Brogren och åldern, om man ska sätta en siffra på den, är 22.
Har alltid vetat att ett väldigt stort klockintresse har legat och lurat i mitt hjärta. Höll mig av den anledningen undan klockor för att inte bli beroende vilket skulle vara oundvikligt. Tills min kära flickvän köpte en skitklocka på Tradera. Tro mina ord när jag säger att jag sade; "Älskling, det här var inget bra. Nu kommer jag bli beroende av klockor. Det här var inget bra alls..."
Sagt och gjort och beroendet började. Beroendet med stort B skulle det visa sig.
Allt sedan den ödesdigra dagen så har jag inte kunnat sluta tänka på klockor. Googlar på klockor. Blocket. Tradera. Läser klockböcker. Lusläser TTT. Läser tidningar om klockor. Och beroendet bara växer och växer.

Jobbet är inom en industri i Göteborg. Inte mitt drömjobb men heller inget McDonalds jobb eller Burger King.
Planen ligger väl i att plugga men jag känner att jag vill vara helt säker på att jag ska vilja jobba med yrket i fråga hela livet ut.
Urmakare har kommit upp som en idé på senaste tid. Ingenjör är ett annat alternativ. Sedan har vi alltid dit världen går - Data och IT. Systemvetare, programmerare eller liknande kan också vara en plan. Bestämt mig för att jag ska läsa minst en högskolekurs till våren har jag gjort iallafall.

Åter till klockor.
Just nu har jag mest en klocka i fokus som jag vill åt för att starta min samling. Som många andra tycker jag att Tudors Black Bay med läderarmbandet är äckligt snygg. Jag har bestämt att den ska börja min ordentliga klocksamling. Har alltså hittills bara två stycken skräpklockor jag har kommit över. En Haas & Cie och en kallad Arvika.

Det var nog allt. Svarar alltid på PM om det är något och om ni har en Black Bay med läderarmband - tveka inte på att höra av er.

Mvh Sebastian Brogren
Brogren
TimeToTalk medlem

Re: Sv: Nya och gamla medlemmar,logga in och presentera er!

Inläggav Piff » tis 23 jul 2013, 15:57

Hej!

Ny på forumet. 32 bast. Jobbar som produktionsledare hos en av landets största bostadsutvecklare. Bor i Solna med fru och våra två små grabbar.

Har alltid gillat klockor, men inte mer än på den nivån att jag köpt det jag tyckt varit snyggt oavsett vad det stått på urtavlan.
Har dock på sista tiden snöat in mig totalt på Victorinox. Anser att det är läckra klockor, med hög kvalitetskänsla, bra klockor från ett familjeägt företag för högst rimliga pengar och framförallt för den anledningen att jag får en "swiss made" klocka där ingen trots det tror att man går runt med en rutten fake på armen. Går nämligen nästan alltid klädd med mer eller mindre slitna wrangler eller levis jeans, t-shirts från typ JC och liknande, DC-skor och levis jeansjacka. Att då gå runt med en rolle eller annat dyrt på armen kommer varenda kotte tro man köpt replika, då resten av min outfit skriker arbetarklass. Då passar mina robusta Victorinox klockor som en smäck! Kvalitet som man kan ha på armen samtidigt som skit under naglarna med gott samvete 8-)
Och de gånger kostymen träs på, får man ta Vixen med silvertavla! :grin:

Bild på mina klockor för den som är intresserad: Bild
Är just nu mest förtjust i AirBossen. (tredje på övre raden). Handjagare med rätt tyngd, utseende och känsla!

Dessa tre har jag beställt på eBay för att fylla de tre tomma hålen. Hoppas att dom dyker upp i veckan!
Bild
Chrono Classic med blå tavla. Nr 241120.

Bild
XLS med vit tavla. Nr 241282.

Bild
Denna är jag mest spänd på! En handjagare med läckert grön tavla. Nr 241376.

Utöver dessa har jag en Aqualand, några fina Casio (analoga och digitala), en Seiko Navigator som jag haft sen tonåren (har lyckats få riktigt fin patina på den), sen några "parfymklockor" från Diesel, Levis etc. Inga spektakulära verk, men som jag ändå tycker ser bra ut, även om inte loggan på tavlorna imponerar.

Det var lite om mig, väl mötta ute på forumet! :)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Piff
TimeToTalk medlem

Inläggav matgie » fre 02 aug 2013, 13:03

Nu när jag har gjort mitt första inlägg på forumet (se Flightmaster-tråden) är det väl också dags att presentera sig. Har innan detta i bakgrunden som många andra läst det mesta som har skrivits under relativt lång tid och självklart också lärt mig massor. Jag är 38 år, bor i en förort till Stockholm och klockintresset har väl konstant ökat under de senaste åren. Det hela började egentligen med att jag fick en klassisk Bond-Omega i examenspresent för väldigt många år sedan. Snabbt därefter införskaffades en Sjöö Sandström Racing Chronograph, som numera är såld. För cirka 4 år sedan började jag intressera mig för vintage Omegor av modell större. Äger idag en Flightmaster 910, en MK2 "racing", en Ploprof 600 och en Seamaster automatic cal 1040. Hade ett tag även en Seamaster 30, men den är numera såld. På senare tid har jag tittat på allt nyare klockor. Äger en Sinn U2 och en Seiko FFF mod, som en dag ska ersättas av en riktig BP FF. I övrigt har jag mest varit intresserad av att köpa en IWC, gärna en ett par år gammal Aquatimer eller Ingenieur. Men har insett att jag först måste köpa en kostymklocka, drömmen vore en Glashütte Original PanoMatic, men funderar om kanske en Nomos Tangomat eller liknande kan vara ett alternativ. Är det någon som har en till salu är det bara att höra av sig...
matgie
TimeToTalk medlem

Inläggav bawkins » lör 03 aug 2013, 12:14

Hallå alla klockrävar! Mitt klockintresse uppstod sedan några år sedan och hängde därför en hel del på gamla TTT. Tyvärr har det på sistone varit ganska svalt på klockfronten... Hänger också på Klocksnack med samma nick. Men nu är jag redo och hoppas kunna ta del av, och även bidra, med nyttig information här på TTT. Är för nuvarande ganska insnöad på Rolex och har just nu en Sub 14060 och en DJ 16030. Annars finns det en hel del vintage i klocklådan.. Ha det bra alla! :!M
bawkins
TimeToTalk medlem

Inläggav Björneb » lör 03 aug 2013, 17:54

:!BB Hej Björne heter jag helt vanligt som de flesta av oss!
Min resa började när jag ungefär 10 år med en Casio jag blev förälskad direkt !!
Är en småföretagare som känner mig naken utan någon av mina klockor, gick igenom en skilsmässa från min ex fru för 4 år sen
i samband med det så tappade jag min inspiration att klä mig men mitten på förra året så infann sig en ny kärlek i form av en Seiko ingen hi end men i viss mån hi tec snp 004p1 kinetic perpetual calendal nu var allt i rörelse igen hjärnan slog volter och fjällan (flickvänen) gnydde!!!!!
Nu gäller bara klockor som håller tiden!!!!!!
Tiden är relativ!
Användarvisningsbild
Björneb
TimeToTalk medlem

Inläggav Compiss » lör 17 aug 2013, 19:54

Då var det dags! Efter att för några dagar sedan fyllt i formuläret för att bli medlem tar jag nu steget til en kort presentation. Jag passar även på att ställa lite frågor, dock kommer min okunskap förmodligen blottas så snälla, ha överseende.

Är dryga 40 år från västkusten som för ca 15 år sedan packade mina saker och landade i hufudstaden. Intresset för klockor har funnits länge. Gillar snygga klockor. De behöver inte på något sätt vara dyra för att jag skall gilla dem utan mer falla min i smaken. Gillar även konst och det är samma där, dyrt behöver inte vara bra. Målar även lite själv och har alltid gillat clowner så det blir ofta motivet.

Jag har sett att många här har underbara klockor och ser att det finns så mycket kunskap här så jag har tillbringat i stort sett 3-4 dygn i rad på forumet och läst allt skrivet, läst de flesta trådar inom de olika områderna. Jag är mycket glad att jag hittat hit!

Stort tack för mina "15 min of fame" :!AA

P.s. kommer att posta bild på min snygga klockor inom kort
Compiss
TimeToTalk medlem

Inläggav JohannSebastian » sön 18 aug 2013, 13:25

Klocksebbe kallar jag mig här (och på lite andra forum där jag hoppar in ibland). Jag är en 41-årig tvåbarnsfar som låter de små tickande skönheterna skänka mig glädje i vardagen. På dagarna springer jag omkring i kostym i Göteborg och försöker vara mina kunder behjälplig, annars blir det mycket musik (gärna jazz) och umänge. Och så klockor förstås.

Nuvarande line-up:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JohannSebastian
TimeToTalk medlem

Inläggav Dixie » sön 18 aug 2013, 15:20

Tjena,
Jesper heter jag, 30 år fyllda, kommer från Skåne men bor vid Vätterns härliga strand (eller ja, bottensjön). Gillar många olika sorters klockor men mest Breitling. Har en Avenger Skyland på länk som beater (köpt 08) och en Transocean Day/Date på mesh (köpt 13) som ett mer dressat alt. men den får vardagstid den med.

I övrigt gillar jag hundar och funderar på att börja jaga.
Användarvisningsbild
Dixie
TimeToTalk medlem

Inläggav Martin1977 » ons 21 aug 2013, 01:51

Hej

Martin heter jag, är 36 år och är nyförälskad i det här med klockor, reggade mig här för ca 8 månader sen men pga farsans bortgång och en liten på väg så har jag haft fullt upp med annat än klockor.

Men med min flickväns "tillåtelse" får jag nu lägga pengar(20-40tkr) på min riktiga första klocka så jag försöker kolla modeller, läsa på om in-house, chronometer, boett, ETA , etc etc för att göra ett bra första köp.

Ni kommer säkert få en massa "dumma" frågor av mig men "bare with me" :!AA

Lite om mig själv, bor i Sundbyberg(Sthlm), tränar MMA, är egenföretagare(plattsättare), reser mkt och älskar öl, speciellt IPA och trappistöl

Tack för ordet

Mvh Martin
Martin1977
TimeToTalk medlem

Inläggav czethraeus » ons 21 aug 2013, 08:45

Hej

Mitt namn är Carl Zethraeus (28 år) och jag arbetar som Urmakare i min egna verkstad (Zethraeus urmakeri) som just öppnat i växjö.
Jobbade på bergströms ur i Uppsala innan men nu startat eget.
Har utbildat mig i Borensberg och sedan varit på Rolex och Omegafabriken och utbildat mig vidare.
Försökt att få ordning på hemsidan men välkomna in och kika, även om den inte är klar www.zuab.se

Behöver någon veta något tekniskt ska jag försöka vara till hjälp.

Mvh
Carl
czethraeus
TimeToTalk medlem

Inläggav Mr016 » ons 21 aug 2013, 20:27

Hej Carl.
Kul att du hittat hit. En egen urmakare på Forumet!!! Och med en rivstart på inläggen :!M
/Tobbe
Användarvisningsbild
Mr016
TimeToTalk medlem

Inläggav tassinari » fre 23 aug 2013, 12:42

Hej hej,

jag har varit medlem här tidigare, och både köpt och sålt en del klockor, men eftersom jag varken minns min inloggning eller lyckas få tag på administratören av forumet mail-ledes så startade jag ett nytt konto. Andreas Tassinari heter jag. Började med klockor någon gång 2007 tror jag, först en väldigt kort session på tradera för att ganska snabbt hoppa över till Ebay och den internationella handeln.

Jag har köpt och sålt lite av varje men är väldigt intresserad av äldre dykarur och vintage. Seiko är ett favoritmärke och många seikos har passerat med tiden. Vissa ångrar man att man gjort sig av med (åh min kära 6105:a, VARFÖR sålde jag dig?), några passar bara inte handleden. Ni vet hur det är.

/Andreas
tassinari
TimeToTalk medlem

Inläggav Tony.A. » fre 23 aug 2013, 20:33

tassinari skrev:Hej hej,

jag har varit medlem här tidigare, och både köpt och sålt en del klockor, men eftersom jag varken minns min inloggning eller lyckas få tag på administratören av forumet mail-ledes så startade jag ett nytt konto. Andreas Tassinari heter jag. Började med klockor någon gång 2007 tror jag, först en väldigt kort session på tradera för att ganska snabbt hoppa över till Ebay och den internationella handeln.

Jag har köpt och sålt lite av varje men är väldigt intresserad av äldre dykarur och vintage. Seiko är ett favoritmärke och många seikos har passerat med tiden. Vissa ångrar man att man gjort sig av med (åh min kära 6105:a, VARFÖR sålde jag dig?), några passar bara inte handleden. Ni vet hur det är.

/Andreas

Hej o välkommen igen!
Märkligt att du inte kunnat kontakta mej?
Fick du tillbaks mailen?
Tony
Tony.A.
Rock n' Rolex
Användarvisningsbild
Tony.A.

Inläggav Klockfreak » mån 26 aug 2013, 11:25

Hej.
Heter Jonas, är 44 år.
Jobbar med planering, bemanning och transport i Göteborgs Hamn.
Oroväckande klockintresserad sedan 70-talet. Många Omega, Breitling och Rolex har passerat, men som vanligt, även sålts vidare.
Har även hunnit med 2 spännande Dreadnought-klockor och massor av Seiko.
Favoriter; Rolex GMT, Omega Seamaster, Omega Broad Arrow och Seiko Diver Titan. Har dock bara en billig Omega kvar just nu. Men är mkt nöjd.
På TTT sedan år 2000 cirka tror jag.
Mkt av mina tidigare intressen har övergått till fotografering som hobby istället.
Har varit med på några av de tidiga träffarna, men har inte haft möjlighet på senare år.
Hette "Snajdarn" på forumet tidigare, men bytte av olika anledningar.
Klockfreak
TimeToTalk medlem

Inläggav Pontusl » mån 26 aug 2013, 13:43

Hej,

Jag är ännu en person som smugit runt och tjuvläst här på forumet en tid men nu känner att det är dags att registrera sig. Jag är runt 30 och arbetar inom fastighetsförvaltning i Stockholm där jag bor. Utöver mitt relativt nyväckta intresse för klockor bär jag på ett stort bilintresse som bitvis tagit mycket av min tid.

Vad gäller klockor är jag en väldig nybörjare, så räkna inte med att jag bidrar med annat än frågor för lång tid framöver. Försöker läsa in mig här på forumet och på andra forum så mycket jag hinner. Klockparken består idag av en Seiko Chronograph och en Breitling Colt Ocean, klockdrömmen för tillfälligt är en Rolex Submariner men det kan förstås ändras.
Pontusl
TimeToTalk medlem

FöregåendeNästa

Återgå till TimeToTalk