Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Högst finish/kvalitet av dessa tre tyskar?

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Högst finish/kvalitet av dessa tre tyskar?

Inläggav Omegamannen » fre 23 nov 2018, 19:02

Tänker på Lange, Glashütte och Dornblüth. Prismässigt borde det bli ordningen jag radade upp dem i!? Stämmer detta? Tänker att Dornblüth är en betydligt mindre aktör med lägre omkostnader än de andra två. Bara lite tankar en fredagskväll.
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Re: Högst finish/kvalitet av dessa tre tyskar?

Inläggav Jocke » fre 23 nov 2018, 20:06

Helt korrekt och mina högst personliga åsikter är:

A Lange & Sohne, endast boetter/spänne av ädla metaller, perfektion och det mesta handgjort med värme.

Glashütte Original, både stål och ädla metaller, nästan lite för perfekt maskinbearbetning som nästan gör att man inte tror de är handgjorda.

Dornblüth & Sohn, både stål och ädla metaller, mycket handgjort som kanske inte alltid är helt perfekt men kommer direkt från hjärtat från ett dussin entusiaster i en liten fabrik.

Lange har lite av mystikens skimmer över sig, kunden får ingen direktkontakt med tillverkaren. Glashütte Original kommer lite närmre kunden som gärna bjuder in till en guidad tur på fabriken. Dornblüth tar emot kunden med öppna armar och låter gärna kunden vara med och bestämma hur klockan ska se ut under tillverknings skedet. Bjuder gärna in till fabriken för en tur och även avhämtning av den beställda klockan.

Så här kan de se ut.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Sparven » mån 26 nov 2018, 21:25

Fina klockor! Själv är jag sugen på en Dornblüth & Sohn 99.1. Någon som vet om ett sånt ur tål att användas dagligen och vad det kostar att serva ett sånt ur?
Sparven
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » mån 26 nov 2018, 23:04

Sparven skrev:Fina klockor! Själv är jag sugen på en Dornblüth & Sohn 99.1. Någon som vet om ett sånt ur tål att användas dagligen och vad det kostar att serva ett sånt ur?

Helt klart tåliga ur, ett enkelt och bastant verk som funkar i alla väder. Jag skulle tro att en service ligger runt 3000:- idag. Droppa Dornrblüth ett mail och fråga & passa
på att beställa en katalog. Du kommer att bli förvånad över deras kundservice och bemötande.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Sparven » tis 27 nov 2018, 21:48

Jocke skrev:
Sparven skrev:Fina klockor! Själv är jag sugen på en Dornblüth & Sohn 99.1. Någon som vet om ett sånt ur tål att användas dagligen och vad det kostar att serva ett sånt ur?

Helt klart tåliga ur, ett enkelt och bastant verk som funkar i alla väder. Jag skulle tro att en service ligger runt 3000:- idag. Droppa Dornrblüth ett mail och fråga & passa
på att beställa en katalog. Du kommer att bli förvånad över deras kundservice och bemötande.

Jag har faktiskt beställt en katalog, hoppas den kommer i dagarna. Får fråga ut Dornblüt på sån praktisk information när det är aktuellt med köp. Vet inte om du har koll på deras Q-2010 Classic, gillar storleken på den, men den är nästan dubbelt så dyr som en 99.1, hur nu det kan komma sig. Dock är färg kombination på 99.1 med blå visare och siffror snyggare.
Sparven
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » tis 27 nov 2018, 22:47

Anledningen till prisskillnaden på Q-2010 Classic är ju att detta verk är helt in-house i motsats till de flesta 99.X verken som är ett ETA Unitas 6498 i basen med en hel del in-house delar.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Återgå till TimeToTalk