Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

Inläggav vaniljglass » mån 29 jul 2013, 17:48

Har spridit den här informationen till några av er.

Men nu, efter att killen i fråga fått nästan 10 dagar på sig att krypa till korset, så har jag inget annat val än att dela med mig av detta.

Till saken.

Jag hade min JLC Master Compressor ute till salu. Fick ett bytesförslag mot en JLC Master Calendar.
Mötte upp killen med klockan, och satte oss hemma hos mig för en kopp kaffe och lite allmänt tugg.

Diskuterade klockorna och pris, och efter ett tag var vi överrens. Jag la några kronor imellan, och vi sa hejdå efter en trevlig pratstund.
Ställde de vanliga frågorna. Bland annat "Vart har du köpt den?"
Fick svaret: "Hos en begagnat-handlare i USA."

Inga konstigheter. Fick inga dåliga vibbar av killen, som gjort affärer tidigare på forumen.
Främst på timetotalk tror jag. Är osäker på om han är medlem här.

Hursomhelst. En timma efter att vi sagt hejdå laddade jag upp en bild på klockan på Instagram.
Fick ett meddelande av Martinhook här på forumet, som ställde lite frågor om klockan. Det visade sig vara hans gamla.

Martin hade bytt den till Hamnefors, som snart hörde av sig till Martin och klagade på att klockan inte fungerade korrekt. Den skickades upp till Martin och hans urmakare i Karlstad, där det konstaterades att klockan blivit tappad eller slagen i något, då det uppstått en ding på ena bandhornet och en skruv i urverket som gått sönder. (Martin hade haft den i bankfack, och märket fanns då inte)
Martin erbjöd sig att förmedla klockan till Nymans för reparation, men Hamnefors tackade nej, och tog tillbaka den till göteborg.

Två veckor senare byter Hamnefors klockan till mig, och nämner ingenting om detta. Han ljuger dessutom om vart han fått klockan ifrån.

Nu har han fortfarande inte hört av sig, och han går ej att nå någonstans.

Hans namn är Nicklas Hamnefors. Nickar 'hamnefors' på TTT.
Hans mail är hamnefors@hotmail.com.
Användarvisningsbild
vaniljglass
TimeToTalk medlem

Re: Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

Inläggav Jocke » mån 29 jul 2013, 18:05

Jag lider med dig, en riktigt tråkig historia.

Att det kan gå fel med begagnade grejor får man ju räkna med men när säljaren bevisligen
vet om fel och brister och mörkar detta så är det riktigt illa. Ibland kan man undra hur folk
tänker när man gör en sådan här sak helt utan skrupler.

Vi kan ju hoppas att säljaren kommer in och replikerar i tråden, annars är han nog rätt så
rökt när det gäller klockaffärer i lilla Svedala.

Hoppas att det hela löser sig till det bästa.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Partanen » mån 29 jul 2013, 18:55

Riktigt tråkigt när det blir så fel,
Hoppas det hela löser sig.
När man gör affärer med nån som är medlem
här på forumet så förväntar man sig ärlighet från
bägge parter.
Partanen
TimeToTalk medlem

Inläggav Pinter » mån 29 jul 2013, 19:31

Tråkigt att höra. Att det kan bli oväntade saker med begagnat vet vi ju alla. Men detta verkar ju vara väldigt medvetet gjort.
Pinter
TimeToTalk medlem

Inläggav vonhall » mån 29 jul 2013, 20:01

Tråkig historia! Man vill ju gärna känna sig trygg här bland likasinnade. Kan bara hoppas att det löser på något vis!
Användarvisningsbild
vonhall
TimeToTalk medlem

Inläggav vekktah » mån 29 jul 2013, 20:03

Låter ju tyvärr som han får knepigt att föklara det där. Inte ok. Hoppas du blir kompenserad.
/ vekktah f.d Viktor
Användarvisningsbild
vekktah
TimeToTalk medlem

Inläggav Lunkan » mån 29 jul 2013, 20:57

Har redan skrivit på andra forumet men vill bara säga att stor heder till dig vaniljglass som inte håller inne med informationen och säljer den vidare när du vet om felet men som kanske inte syns på ytan!
Lunkan
TimeToTalk medlem

Inläggav MJ24 » mån 29 jul 2013, 21:13

vaniljglass skrev:Har spridit den här informationen till några av er.

Men nu, efter att killen i fråga fått nästan 10 dagar på sig att krypa till korset, så har jag inget annat val än att dela med mig av detta.

Till saken.

Jag hade min JLC Master Compressor ute till salu. Fick ett bytesförslag mot en JLC Master Calendar.
Mötte upp killen med klockan, och satte oss hemma hos mig för en kopp kaffe och lite allmänt tugg.

Diskuterade klockorna och pris, och efter ett tag var vi överrens. Jag la några kronor imellan, och vi sa hejdå efter en trevlig pratstund.
Ställde de vanliga frågorna. Bland annat "Vart har du köpt den?"
Fick svaret: "Hos en begagnat-handlare i USA."

Inga konstigheter. Fick inga dåliga vibbar av killen, som gjort affärer tidigare på forumen.
Främst på timetotalk tror jag. Är osäker på om han är medlem här.

Hursomhelst. En timma efter att vi sagt hejdå laddade jag upp en bild på klockan på Instagram.
Fick ett meddelande av Martinhook här på forumet, som ställde lite frågor om klockan. Det visade sig vara hans gamla.

Martin hade bytt den till Hamnefors, som snart hörde av sig till Martin och klagade på att klockan inte fungerade korrekt. Den skickades upp till Martin och hans urmakare i Karlstad, där det konstaterades att klockan blivit tappad eller slagen i något, då det uppstått en ding på ena bandhornet och en skruv i urverket som gått sönder. (Martin hade haft den i bankfack, och märket fanns då inte)
Martin erbjöd sig att förmedla klockan till Nymans för reparation, men Hamnefors tackade nej, och tog tillbaka den till göteborg.

Två veckor senare byter Hamnefors klockan till mig, och nämner ingenting om detta. Han ljuger dessutom om vart han fått klockan ifrån.

Nu har han fortfarande inte hört av sig, och han går ej att nå någonstans.

Hans namn är Nicklas Hamnefors. Nickar 'hamnefors' på TTT.
Hans mail är hamnefors@hotmail.com.

Att Nicklas Hamnefors riskerar hela sitt rykte genom att bete sig omoraliskt är helt sjukt!
Nicklas Hamnefors är alltså inte att rekommendera!

Hoppas att Nicklas Hamnefors kommenterar och tar ansvar för det han sålt!
MJ24
TimeToTalk medlem

Inläggav Frele » mån 29 jul 2013, 21:46

Nu har han skitit i det blå skåpet! Man får väl hoppas att han har någon skam i kroppen och ser till att lösa detta på ett snyggt sätt.
Frele
TimeToTalk medlem

Inläggav TouchingEvil » tis 30 jul 2013, 07:16

Va faaan!!! Finns det hederliga människor kvar i denna värld. Så jävla tråkigt att man inte ska kunna lite på folk.
Hoppas det löser sig och att du får tillbaks pengar och klocka.
TouchingEvil
TimeToTalk medlem

Inläggav donkii » tis 30 jul 2013, 08:18

Intressant då det har hänt fler än en gång. Inlägget citerat från Bad Guy tråden på KS.

"En fjäder saknades i verket, ett par rejäla dings på bezel, glas och boett samt bezelen var trasig och "klickar" inte när man snurrar på den. Låset sitter dessutom väldigt löst och måste åtgärdas.
Inget nämndes av säljaren och man tyckte iallafall att ett par av de punkter borde nämnts."

Länk till klockan som såldes här:
kop-salj/fs-rolex-gmt-master-ii-fran-2000-med-box-papper-t6144.html#p28221

:twisted:
donkii
TimeToTalk medlem

Inläggav don segundo » tis 30 jul 2013, 13:40

Verkligen tråkigt att behöva läsa om en sån här situation på Köp&Sälj.
Att medvetet ljuga eller undanhålla info är riktigt lågt. Tack för varningen och jag håller verkligen tummarna för att du får rätsida på detta till slut.
don segundo
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » tis 30 jul 2013, 15:23

Håller helt med don segundo och andra. Hoppas att han snarast hör av sig och reder upp detta, så att du går helt skadeslös ur detta Vaniljglass.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav crille82sthlm » tis 30 jul 2013, 23:49

Åk hem till honom och "be" att få byta tillbaka.
crille82sthlm
TimeToTalk medlem

Inläggav Mauritz » ons 31 jul 2013, 11:13

Håller med crille, ett hembesök så är det säkert löst.
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav orup » ons 31 jul 2013, 11:54

Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor? Det gäller att kolla varan innan man har betalt den. Att lite på att motparten i en bytesaffär har rent mjöl i påsen är ganska naivt. Då kan det vara värt att betala en slant till någon kunnig urmakare som kollar de båda klockorna innan bytet sker. /Robert
orup
TimeToTalk medlem

Inläggav renntiger » ons 31 jul 2013, 12:05

orup skrev:Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor?
...

:!X
Jag vet inte vad jag ska säga...min häpnad har inga gränser längre.
Menar du detta så kommer ingen att vilja göra affärer med dig. Varken en eller flera gånger. :!DD
Jag utgår efter att säljare är ärliga, sedan gör jag min research/koll ändå. Men det är ett helt annat synsätt än ditt.
/J
Användarvisningsbild
renntiger
TimeToTalk medlem

Inläggav Pinter » ons 31 jul 2013, 12:25

orup skrev:Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor? Det gäller att kolla varan innan man har betalt den. Att lite på att motparten i en bytesaffär har rent mjöl i påsen är ganska naivt. Då kan det vara värt att betala en slant till någon kunnig urmakare som kollar de båda klockorna innan bytet sker. /Robert

Makalöst uttalande. Säljer du här? Inget mer i så fall...
Senast redigerad av Pinter ons 31 jul 2013, 13:11, redigerad totalt 1 gång.
Pinter
TimeToTalk medlem

Inläggav RobertD » ons 31 jul 2013, 12:48

Pinter skrev:
orup skrev:Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor? Det gäller att kolla varan innan man har betalt den. Att lite på att motparten i en bytesaffär har rent mjöl i påsen är ganska naivt. Då kan det vara värt att betala en slant till någon kunnig urmakare som kollar de båda klockorna innan bytet sker. /Robert

Makalöst uttalande. Säljer du här? Inget mer i så fal...

75 av 91 inlägg i kategori Köp & Sälj...
Användarvisningsbild
RobertD
TimeToTalk medlem

Inläggav Mauritz » ons 31 jul 2013, 13:07

Skämtar du? vilket idiot uttalande.
Du menar på fullaste allvar att gör man affär med dig så kan man inte räkna med full ärlighet, va fan tänkte du när du skrev detta.

Lite tanke innan fingrarna börjar jobba på tangentbordet är att rekommendera.

Va nog det dummaste jag läst på länge. :!R

Hoppas du menar något annat men att det kom ut fel, annars ett bedrövligt uttalande.

//Peter
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav orup » ons 31 jul 2013, 13:14

Ja det är precis vad jag menar. Att dölja något behöver inte vara samma som att man ljuger. /Robert
orup
TimeToTalk medlem

Inläggav renntiger » ons 31 jul 2013, 13:20

orup skrev:Ja det är precis vad jag menar. Att dölja något behöver inte vara samma som att man ljuger. /Robert

:!X :!X
/J
Användarvisningsbild
renntiger
TimeToTalk medlem

Inläggav nydde » ons 31 jul 2013, 13:20

Precis så säger jag till frugan.. :!Q
Lum-Tec SCB3 - Lum-Tec M49 - Lum-Tec B16 - Suunto Core - Marathon GSAR - MAKARA Octopus - SEIKO skx007J
Användarvisningsbild
nydde
TimeToTalk medlem

Inläggav micke_s » ons 31 jul 2013, 13:26

orup skrev:Ja det är precis vad jag menar. Att dölja något behöver inte vara samma som att man ljuger. /Robert

Awesome Guy!
micke_s
TimeToTalk medlem

Inläggav Hardy » ons 31 jul 2013, 13:36

Så länge vaniljglass inte frågar om en skruv har gått av är del alltså inget fel med att hålla fet för sig själv?
Hardy
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » ons 31 jul 2013, 13:38

Med den inställningen i framtida affärer gör ju att du och Nicklas kommer att byta fram och tillbaks med era klockor.

Har man en sådan affärsmoral att man mörkar sina försäljningsobjekts brister brukar sluta med att man springer på
pumpen för eller senare. Att lägga allt ansvar på på köparen att han hittar dolda fel är ju helt absurt. Jag uppfostrades
med devisen att ärlighet varar längst, att blåsa folk rakt av är ingen bra lösning utan en högst idiotisk inställning.

Vi alla här har ju en förhoppning att man ska kunna göra ärliga och reko affärer med varandra, tyvärr ser det ju ut som
om moralen är på väg att få Blocket status här.

Jag hoppas verkligen att detta är en engångsföreteelse.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Andrasteget » ons 31 jul 2013, 13:51

orup skrev:Ja det är precis vad jag menar. Att dölja något behöver inte vara samma som att man ljuger.

Helt bortsett från att detta är den dummaste samlingen inlägg jag sett på internet på evigheter har säljaren ljugit sig blå som svar på en direkt fråga om klockans ursprung.
Andrasteget
TimeToTalk medlem

Inläggav Pinter » ons 31 jul 2013, 14:08

Man upphör aldrig att förvånas över människor. Att tänka sig att vara ärlig, är det så svårt? Och om man nu absolut har ett behov av att inte vara ärlig, kan man inte hålla sig borta från entusiastsidor då? Tycker personligen att man kommer längst en ärlig attityd även på andra säljplattformar. Men att köra stilen - jag ljuger inte, jag berättar bara inte hela sanningen på TTT är botten.
Senast redigerad av Pinter ons 31 jul 2013, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Pinter
TimeToTalk medlem

Inläggav Tuff » ons 31 jul 2013, 14:12

I och med att han inte går att nå verkar hans mål med affärerna vara ganska tydligt enligt mig...
-Seiko 6105-8110--Seiko SKX173--Seiko SKX781 "OM"--Seiko 7009-3160--Seiko 7009-3130-
-Seiko SBCA001--Seiko SDWG11P--Squale 1545 Classic--Tärnan Incabloc Vintage--G-Shock DW-003-
Tuff
TimeToTalk medlem

Inläggav Mauritz » ons 31 jul 2013, 14:45

Vilket jävla skämt, ursäkta men det du skriver är så jävla korkat så jag kan inte tro annat än att du skämtar, för det gör du väl?
Dölja något är i och för sig inte att ljuga men det är väl att undanhålla sanningen så indirekt är det en lögn.

Med andra ord tycker du att Vaniljglass (en) får skyla sig själv?

Saknar ord........
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav Norrlänningen » ons 31 jul 2013, 15:03

Bild
Norrlänningen
TimeToTalk medlem

Inläggav P-A » ons 31 jul 2013, 15:06

Där vann du precis en plats i min "köp aldrig klocka av denna kille" lista.
Grattis!
P-A

Inläggav P-A » ons 31 jul 2013, 15:07

Och med det så menar jag att du och Nicklas är på exakt samma nivå för mig.
P-A

Inläggav Bingoraalf » ons 31 jul 2013, 15:44

Blev ju ganska smidigt detta... två bad guys outade genom en tråd
Bingoraalf
TimeToTalk medlem

Inläggav wayne » ons 31 jul 2013, 16:23

Jag blir hellre jagad av vargar!
wayne
TimeToTalk medlem

Inläggav Mr_Jonas » ons 31 jul 2013, 17:16

Jag tycker det är bra att orup säger vad han tycker. Då vet vi vad som gäller.
Någon som tycker samma som orup? träd fram i denna tråd.
Mr_Jonas
TimeToTalk medlem

Inläggav donkii » ons 31 jul 2013, 17:37

Grattis orup till årets absolut mest idiotiska inlägg!
:evil:
donkii
TimeToTalk medlem

Inläggav Bolio » ons 31 jul 2013, 17:55

Skiter du på dig och försöker dölja det så kommer för eller senare lukten avslöja dig. :!DD
Varför blir man fortfarande förvånad över vissa människor? :!O
Bolio
TimeToTalk medlem

Inläggav Scaramanga » ons 31 jul 2013, 18:16

Tackar! Då vet jag att Orup inte är nån man ska göra affärer med!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Scaramanga
TimeToTalk medlem

Inläggav Franke » ons 31 jul 2013, 18:30

Har älskat detta forum från första stund. När jag dök upp på en GTG i samband med Rolex lotteriet blev jag hänförd, fascinerad o otroligt glad över hur olika typer av trevliga människor kunde samlas runt ett gemensamt intresse.
Men som någon skrev tidigare, den här tråden får mig fanimej att HÄPNA!
-"Du er min vän Franke!"
Användarvisningsbild
Franke
TimeToTalk medlem

Nästa

Återgå till TimeToTalk