Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Re: Bad guy - Nicklas Hamnefors aka Hamnefors

Inläggav TorNet » ons 31 jul 2013, 18:31

orup skrev:Vem lägger alla korten på bordet i en deal med begagnade klockor? Det gäller att kolla varan innan man har betalt den. Att lite på att motparten i en bytesaffär har rent mjöl i påsen är ganska naivt. Då kan det vara värt att betala en slant till någon kunnig urmakare som kollar de båda klockorna innan bytet sker. /Robert

Din inställning bekräftar mina misstankar om den här "Breitlingen" du försökte kränga här på TTT tidigare: kop-salj/byte-vintage-breitling-mot-annan-klocka-t6371.html
Användarvisningsbild
TorNet
TimeToTalk medlem

Inläggav Partanen » ons 31 jul 2013, 18:40

:!O Orup är ärlig om att han är oärlig i affärer :!O
Partanen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » ons 31 jul 2013, 18:42

Partanen skrev::!O Orup är ärlig om att han är oärlig i affärer :!O

Du menar någonstans längst inne finns det ett sunt tänkande hos honom? :!M :!M
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Partanen » ons 31 jul 2013, 18:52

Jocke skrev:
Partanen skrev::!O Orup är ärlig om att han är oärlig i affärer :!O

Du menar någonstans längst inne finns det ett sunt tänkande hos honom? :!M :!M

:!G Det kanske finns hopp :!G
Partanen
TimeToTalk medlem

Inläggav albinh » ons 31 jul 2013, 21:00

Helt otroligt, men som tidigare fastställt; nu vet man vilka att undvika.
Användarvisningsbild
albinh
TimeToTalk medlem

Inläggav trumpetera » tor 01 aug 2013, 00:12

Nämen Orup.....!
trumpetera
TimeToTalk medlem

Inläggav Kamberg » tor 01 aug 2013, 12:36

Dom som köpt klockor av Orup borde väl kunna säga om klockorna han sålt stämmer överens med anonnserna. Känner honom inte personligen på nåt sätt, bara en tanke.
Vem vet, han kanske inte har sålt nån av de 75 inlägg på Köp och sälj han lagt ut...

Mvh
Kamberg
TimeToTalk medlem

Inläggav salmonia » tor 01 aug 2013, 13:37

Sekken löjd....ha!
salmonia
TimeToTalk medlem

Inläggav P-A » fre 02 aug 2013, 19:59

Har du inget mer att säga @orup?
P-A

Inläggav Mauritz » fre 02 aug 2013, 22:04

Han sitter väl och skäms och undrar vad han ställt till, svårt att tvätta av sig den skit han kastade ur sig.

//peter
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav Per » ons 07 aug 2013, 23:18

Tänkte bara bumpa denna då säljaren får leva med tråden tills han bemödar sig att bemöta kritiken. Enjoy
Per
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » tor 08 aug 2013, 08:27

+1
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav sjöösandström » tor 08 aug 2013, 09:04

vonhall skrev:Tråkig historia! Man vill ju gärna känna sig trygg här bland likasinnade. Kan bara hoppas att det löser på något vis!

Väl talat! Man håller sig ju till dessa forum för likasinnade, just för att vi har samma intresse, och man vill kunna lita på varandra.
Hängt med sen urminnes tider -Försöker bli visare
Användarvisningsbild
sjöösandström
TimeToTalk medlem

Inläggav sjöösandström » tor 08 aug 2013, 09:12

Borde vi inte starta liknande tråd som på KS? Med good Guys o Bad Guys ? Eller finns det redan en sån?
Hängt med sen urminnes tider -Försöker bli visare
Användarvisningsbild
sjöösandström
TimeToTalk medlem

Inläggav MickeJ » tor 08 aug 2013, 09:16

sjöösandström skrev:Borde vi inte starta liknande tråd som på KS? Med good Guys o Bad Guys ? Eller finns det redan en sån?

På ett annat forum (med annat topic) där jag hängt en del fanns en särskild forumsektion för just referenser... Alla användare hade en egen tråd och när man gjort en affär med användaren i fråga så postade man sina upplevelser i den tråden. Nog det bästa system jag sett hittils; lätt att söka fram infon, lätt att se hur gammal eller färsk den är och minimalt med kludd i de trådarna.
http://www.mjleather.com Instagram: @mjleather
Användarvisningsbild
MickeJ
TimeToTalk medlem

Inläggav vekktah » tor 08 aug 2013, 09:35

Bra ide. Problemet med KStråden (som funkade sjukt bra i början) är att varje affär ger "poäng" För mig är inte en referens på affär om ett Nato eller en enkel beater nog för att tjonga iväg 30k till en ny bekantskap. Skrev man vad affären gällde samt pris avrundat till närmaste 5000-tal så fick man bättre koll. Har själv fått mail där jag ombetts posta goda vitsord efter affärer på 1500:- och jag kan inte go i god för någon efter det. Är jag sträng? Skräcken att ha givit goda vitsord till nån som byggt förtroende på billiga klockor och sen slår till på en Scam
/ vekktah f.d Viktor
Användarvisningsbild
vekktah
TimeToTalk medlem

Inläggav S.L » tor 08 aug 2013, 09:43

vekktah skrev:Bra ide. Problemet med KStråden (som funkade sjukt bra i början) är att varje affär ger "poäng" För mig är inte en referens på affär om ett Nato eller en enkel beater nog för att tjonga iväg 30k till en ny bekantskap. Skrev man vad affären gällde samt pris avrundat till närmaste 5000-tal så fick man bättre koll. Har själv fått mail där jag ombetts posta goda vitsord efter affärer på 1500:- och jag kan inte go i god för någon efter det. Är jag sträng? Skräcken att ha givit goda vitsord till nån som byggt förtroende på billiga klockor och sen slår till på en Scam

Förstår tanken men alla som tar referenser måste ju också förstå att en referens per definition alltid är ett intyg/omdöme på en tidigare genomförd affär och inte en garanti på en kommande.
Användarvisningsbild
S.L
TimeToTalk medlem

Inläggav vekktah » tor 08 aug 2013, 10:17

S.L skrev:
Förstår tanken men alla som tar referenser måste ju också förstå att en referens per definition alltid är ett intyg/omdöme på en tidigare genomförd affär och inte en garanti på en kommande.

Jo, det är såklart sant.
/ vekktah f.d Viktor
Användarvisningsbild
vekktah
TimeToTalk medlem

Inläggav Andrasteget » tis 13 aug 2013, 00:43

Det ser ut som om Nicklas är aktiv på nätet igen, har inte den här soppan fått en lösning än?
Andrasteget
TimeToTalk medlem

Inläggav RicVin » tis 13 aug 2013, 06:28

Andrasteget skrev:Det ser ut som om Nicklas är aktiv på nätet igen, har inte den här soppan fått en lösning än?

Tror det löst sig i detta specifika fall. Dock utan att huvudpersonen gjort rätt för sig.
Vad tänker du på?
RicVin
TimeToTalk medlem

Inläggav Andrasteget » tis 13 aug 2013, 10:02

RicVin skrev:Dock utan att huvudpersonen gjort rätt för sig.

Jag hade mer tänkt mig att en förklaring, en ursäkt och förbehållslös ekonomisk kompensation hade varit rimligt, förutsatt att huvudpersonen är någorlunda normalt funtad. Som det ser ut nu kommer han aldrig kunna sälja en klocka igen, för att inte tala om att bli accepterad i nya relationer, söka jobb eller sälja något annat, exempelvis en bil, utan att först byta efternamn.

Det är väl ingen som genomför någon typ av transaktion nu för tiden utan att i alla fall göra en google-sökning, och den här tråden är resultat nummer ett för "hamnefors":
https://www.google.com/search?&q=hamnefors
Andrasteget
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » tis 13 aug 2013, 12:31

Andrasteget skrev:

Jag hade mer tänkt mig att en förklaring, en ursäkt och förbehållslös ekonomisk kompensation hade varit rimligt, förutsatt att huvudpersonen är någorlunda normalt funtad. Som det ser ut nu kommer han aldrig kunna sälja en klocka igen, för att inte tala om att bli accepterad i nya relationer, söka jobb eller sälja något annat, exempelvis en bil, utan att först byta efternamn.

Måste faktiskt lätta mina tankar
Utan att döma eller fördöma då jag själv inte är drabbad

Tråden går överstyr nu och mer och mer angrepp på personer som nu har namngivits
Endast en har i tråden drabbats av vederbörande ändå har denna tråd vuxit sig stor

Tycker att nu kan vi släppa denna tråd så vi inte själva sänker forumet's nivå
Men vad vet jag . Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Per » tis 13 aug 2013, 20:47

jojo skrev:
Andrasteget skrev:

Måste faktiskt lätta mina tankar
Utan att döma eller fördöma då jag själv inte är drabbad

Tråden går överstyr nu och mer och mer angrepp på personer som nu har namngivits
Endast en har i tråden drabbats av vederbörande ändå har denna tråd vuxit sig stor

Tycker att nu kan vi släppa denna tråd så vi inte själva sänker forumet's nivå
Men vad vet jag . Jonas
Ja. Det är ju okej att luras om man bara lurar enstaka individer. Inte sant?

Säljaren är medveten om tråden och väljer själv att inte svara. Hur tror du själv att det kan komma sig efter att ha läst den ursprungliga posten?

Normalt folk hade iofs inte lurats men om det nu hänt så hade man krupit till korset och kompenserat köparen samtidigt som man förklarat här i tråden hur man varit så in i helvete dum att man försökt blåsa andra entusiaster. Om man nu vill fortsätta att hänga på svenska klockforum dvs..

Detta är inget att bagatellisera hur sällan det än har hänt. Man står för det man gör. Att gömma sig ska fan inte vara en duglig strategi.
Per
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » ons 14 aug 2013, 08:56

Missförstå mig inte jag försvarar inte handlingen eller tycker att det är ok
Att vara oärlig i affärer får mig att se rött (har ju själv blivit blåst)

Att alla sedan lättar sina tankar är väl OK
Det jag pekade på är att vad är den seriösa skaran värd om den är beredd på att likt en mobb ge sig på och likt hatsidor hänga ut vederbörande

Själv blev jag blåst på en ansenlig summa och fick aldrig klockan
Då säljaren under förhör sa att han missbrukat alkohol och dator och id handlingar var tillgängligt med lösenord för alla
Valde åklagare att lägga ner förundersökningen och inte driva till åtal

Jag informerade tradera och skrev på olika forum om detta men att namnge eller på annat sätt visa vem denna idiot är då det kan tolkas som förtal och är straffbart oavsett då han inte är fälld gör brottet gör att jag inte kan namnge honom offentligt

Så vad jag menar är att be om förklaring av den som luras öppet är ok men att sedan i inlägg efter inlägg följa upp och trappa upp i ordalag kan bli en dålig sak även för den som drabbats

Nu är det otroligt synd att det smyger in rötägg i seriösa forum och gömmer sig bakom ett alias och även hemskt tråkigt att drabbas
Hur man stoppar och förhindrar detta är inte lätt men till att likt en mobb ge utryck i en tråd mot en ensam
Känns enligt mig fel väg att gå

Själv anstränger jag mig till att en ev köpare ska kunna känna glädje även efter köp
har alltid gjort det yttersta för att vara seriös.

Men att hänga ut den jag blivit blåst av valde jag att inte göra då jag inte vill sänka mig till hans nivå
Jag är inte villig att få ett skadestånds krav ovanpå den Navitimer jag blev blåst på

Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav CaptainOats » ons 14 aug 2013, 09:16

Är väl bra att varna andra, om alla håller tyst så har det inte skett ?
CaptainOats
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » ons 14 aug 2013, 09:27

Jag tycker att samtalet i denna tråd har varit på en rimlig nivå och aldrig givit någon mobbfeeling för mig. Hamnefors har valt att ha sitt riktiga och relativt unika namn som nick och det gör det svårt att hålla identitet utanför resonemanget.

Vad vi kan fundera på är ju hur vi hanterar rubriksättning och och de tre till fyra första raderna i ett inlägg jämfört med vad som blir direkt synligt på Google speciellt när nicken/namnet är så unikt. Om nicket är namnet så kanske vi skall förvanska så att Google inte hittar? Det kunde ju teoretiskt varit så att H blev påkörd av en bil direkt efter och blev liggande på sjukhus. Då kanske inte det inte varit så bra om väldigt tydliga omdömen syns vid en Googlesök på hans namn utan att sökaren ens behöver klicka in sig och läsa. Även om dessa omdömen ter sig rättvisa så kan man fundera över vad som är rimligt ur rättssäkerhetssynpunkt. Hur lätt det är att få bort detta från Google om man skulle vilja, vet jag inte.

Hade H haft ett alias så kunde vi pratat om honom för att skydda varandra i vår krets utan att hans verkliga namn varit Googlebart, vilket hade varit tillräckligt skydd för oss och bättre ur rättssäkerhetssynpunkt, men Hs val att ha namnet som nick gjorde det omöjligt.

Det är lätt att bli oeniga, kanske till och med över mindre frågor än denna, och då är det, i vår normalt vänliga samtalston, bra om samtalet kan ske mellan nicks/alias, så att när röken lagt sig och man kanske vill ångra en del som sagts, så kan man göra det utan att allvarliga spår för alltid ligger kvar på Google?

Just my two cents.

Vill gärna höra från Vanilj om det hänt nåt.
Senast redigerad av Rivalen ons 14 aug 2013, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rivalen

Inläggav Per » ons 14 aug 2013, 10:14

Självklart ska inget trappas upp jojo. Tråden ska bara inte försvinna i bruset bara för att säljaren så önskar. Det är bara att bumpa denna på ett snyggt sätt till dess att säljaren väljer att stå för det han har gjort. Att sluta posta eller ett låsa tråden gör att den som i detta fall gjort bort sig segrar. Det tycker iaf jag är fel.

Rimligtvis kan man kräva att han förklarar sig och om det inte finns någon vettig förklaring för hans handlande så kompenserar han köparen och ber om ursäkt. Då kan trådrubriken uppdateras och ev lösning läggas in i trådstarten. Det tror jag att alla skulle vinna på.

Inget i det första inlägget (eller mina) tangerar till förtal. Låter ni honom vinna så visar ni att det är ok att ljuga och luras i framtiden. Är det en värld ni vill leva i?
Per
TimeToTalk medlem

Inläggav Andrasteget » ons 14 aug 2013, 11:44

jojo skrev:
Andrasteget skrev:...

Eftersom du citerar mitt inlägg känner jag att jag måste svara. Att Hamnefors har både fysisk och mental kapacitet att läsa och skriva på forumet är ställt utom allt rimligt tvivel, det är han och ingen annan som väljer att inte förklara sig offentligt, eller göra rätt för sig. Det finns minst ytterligare en som drabbats, se motsvarande tråd på KS, och vem vet hur många fler som inte ens känner till att de blivit lurade? Utan förtroende fungerar inte handelsplatsen i vår lilla ankdamm, att vara oärlig SKA svida ordentligt, oavsett omfattning.
Andrasteget
TimeToTalk medlem

Inläggav Ola G » sön 18 aug 2013, 17:47

Bump
TTT - glömmer inte
"We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit."
Aristoteles
Ola G
TimeToTalk medlem

Inläggav Mauritz » ons 21 aug 2013, 08:35

Bild
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav czethraeus » ons 21 aug 2013, 09:23

Tråkig historia!
Om du skickar skruven som är sönder till mig så kan jag tillverka en exakt likadan. Gratis alltså! Om inte du redan fixat det. En skruv kan inte vara allt för dyr, även till en JLC.
Så här får det inte gå till!!
Mvh
Carl
czethraeus
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » ons 21 aug 2013, 10:39

Underbar vilja att hjälpa till. :!Q Plus en hel del yrkesskicklighet i det åtagandet.

:!lovettt
Användarvisningsbild
Rivalen

Inläggav Mauritz » ons 21 aug 2013, 16:28

Osar lite Stockholmssyndrom över ditt inlägg "jojo".
Börjar vi tycka synd om tjuvar och bedragare och ge dom visst medhåll och empati har det gått långt.
Att man skall böja sig för sådant som hände "Vaniljglass" samt dig själv är lite för mycket vända andra kinden till i mitt tycke.
Om jag minns rätt så fick Nicklas 10 dagar på sig att höra av sig utan att bli uthängd men valde att struntade i det och har därefter haft lång tid att ge sin syn på saken men valt att inte göra det. Det ger alla rätt att ge sin syn på hans uppträdande.
Ett åtal gällande förtal skulle jag säga är obefintligt, då förtal gäller om vederbörande är oskyldig vilket han inte är, om vi skall lita på "Vaniljglass" vilket flertalet verkar göra.
Det är snarare en skyldighet att upplysa om oärliga personer som Nicklas Hamnefors som inte står upp och gör rätt för sig.
Sen förstår jag inte vad du menar med att du skulle sjunka till samma nivå som bedragaren som blåste dig om du hängde ut denne med namn då han blåst dig på en ansenlig summa pengar, det gör väl inte dig till en dålig kille?
Snarare till en bättre person som kanske kunnat hindra honom från att blåsa andra så som du blev blåst, nu kanske fler blivit blåsta på samma sätt vilket kanske kunnat förhindrats om du valt att namnge honom.
Men det är ditt sätt att se på det och det får man kanske respektera även om jag personligen inte förstår detta argumentet.
Sen tycker jag att killen som blåste dig är lika rutten som Nickas Hamnefors.

Smutsig byk skall hängas ut anser jag.

MvH
Peter
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » ons 21 aug 2013, 17:55

Mauritz skrev:Osar lite Stockholmssyndrom över ditt inlägg "jojo".
Börjar vi tycka synd om tjuvar och bedragare och ge dom visst medhåll och empati har det gått långt.
Att man skall böja sig för sådant som hände "Vaniljglass" samt dig själv är lite för mycket vända andra kinden till i mitt tycke.
Om jag minns rätt så fick Nicklas 10 dagar på sig att höra av sig utan att bli uthängd men valde att struntade i det och har därefter haft lång tid att ge sin syn på saken men valt att inte göra det. Det ger alla rätt att ge sin syn på hans uppträdande.
Ett åtal gällande förtal skulle jag säga är obefintligt, då förtal gäller om vederbörande är oskyldig vilket han inte är, om vi skall lita på "Vaniljglass" vilket flertalet verkar göra.
Det är snarare en skyldighet att upplysa om oärliga personer som Nicklas Hamnefors som inte står upp och gör rätt för sig.
Sen förstår jag inte vad du menar med att du skulle sjunka till samma nivå som bedragaren som blåste dig om du hängde ut denne med namn då han blåst dig på en ansenlig summa pengar, det gör väl inte dig till en dålig kille?
Snarare till en bättre person som kanske kunnat hindra honom från att blåsa andra så som du blev blåst, nu kanske fler blivit blåsta på samma sätt vilket kanske kunnat förhindrats om du valt att namnge honom.
Men det är ditt sätt att se på det och det får man kanske respektera även om jag personligen inte förstår detta argumentet.
Sen tycker jag att killen som blåste dig är lika rutten som Nickas Hamnefors.

Smutsig byk skall hängas ut anser jag.

MvH
Peter

Vi tycker inte olika, troligen bara har olika erfarenheter av polisiär verksamhet........
jag postade vad jag fick rörande min historia nedan
http://www.timetotalk.se/timetotalk/bedrageri-varning-t4538.html
åklagare och polis fick då lusläsa min post och kommentera före jag publicerade den

jonas straka aka jojo
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Mauritz » ons 21 aug 2013, 18:51

Som sagt tråkig historia Jonas.
Jag förstår ändå inte varför du inte vill hänga ut bedragaren, men känns det rätt för dig så har jag förståelse för det.
Men som du själv skrev så kan nån annan använt din dator/telefon och hängt ut honom som bedragare, så risken att du skulle bli åtalad för förtal är enligt mina källor obefintlig. Är det dessutom en person som befinner sig utan för Sveriges gränser så är det helt riskfritt.
Jag är absolut inte för offentlig mobbning men när man med berått mod går in för att lura och bedra andra medmänniskor så ser jag inga problem att hänga ut någon med namn även om det skulle föranleda en eventuell anmälan för förtal.
Hade det hänt mig personligen så hade jag gärna tagit emot en sådan anmälan. Då det om åtal skulle väckas skulle föranleda att vi skulle träffats ansikte mot ansikte i rätten där vederbörande skulle vara tvungen att tala om orsaken till varför han blivit uthängd som bedragare, skulle han sitta i rätten och ljuga skulle han begå mened vilket är betydligt värre än ett eventuellt åtal för förtal. Grovt förtal skulle ge som högst 2 års fängelse och mened max 4 års fängelse båda brotten är dock väldigt svåra att föra i bevis. Nu gick det lite över styr vad detta egentligen handlade om.
Står fast vid att det är ok att hänga ut bedragare om det inte råder någon tvivel, men vi är alla olika.

Med vänlig hälsning, Peter
Användarvisningsbild
Mauritz
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » ons 21 aug 2013, 20:37

Har svårt att tro att man kan bli åtalad för förtal om man berättar sin historia lugnt och stilla utan dömande och fördömande och väljer bort ord som bedragare etc, utan låter läsaren själv avgöra vad han tycker om det som skrivits. Vill man nämna namn eller nicks som kanske används på andra forum så kan man förvanska dessa så att Google inte hittar dem och på så sätt varna vår krets utan att blanda in världen.

Utan kraftord och kategoriska uppfattningar, utan mera "jag tycker" och "är det inte rimligt att", så tror jag inte det finns något som liknar förtal kvar, men vi har ändå blivit varnade.

Sedan bör man absolut ge motparten möjlighet att gå i svaromål genom att informera honom om vad och var man skrivit.

Ingen uppmaning till dig jojo att ändra ståndpunkt, bara allmänna tankar.

:!666
Användarvisningsbild
Rivalen

Inläggav jojo » ons 21 aug 2013, 21:27

ingen fara rivalen jag bara menade väl, är dock inte lika bra att formulera mig som andra :!N
bara att klargöra: hatar oärliga säljare som pest likväl de som inte gör rätt för sig

men efter de varningar polisen gav mig när jag blev helt galen på min bedragare som går fri trots överhängande bevisning
ville jag bara mana till måtta i tråden likt det du gjorde

för att jag inte ska låta detta jag råkade ut för med mitt bedrägeri grusa mer en det blev, så har jag valt att släppa det
då hade jag ju en familj att tänka på, men nu är jag skild.

jojo
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav rolleman » lör 07 sep 2013, 14:46

Hur slutade det? Om det nu blev något slut?
Användarvisningsbild
rolleman
TimeToTalk medlem

Inläggav vonhall » lör 30 jun 2018, 23:07

Gör en ganska ordentlig bump! Men jag är lite nyfiken om hur det hela slutade!
Användarvisningsbild
vonhall
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » sön 01 jul 2018, 08:28

Vad jag vet så försvann han från internet och sociala medier under detta namn/alias, han kanske heter något annat idag och använder att nytt alias.
Det är ju betydligt enklare idag att byta namn än det var tidigare.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

FöregåendeNästa

Återgå till TimeToTalk