Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

PP Aquanat

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

PP Aquanat

Inläggav camper » sön 11 jun 2017, 18:54

Hej
Suktar efter denna modell. Men undrar ifall någon använder den som vardagsklocka eller om det bara är finklocka?
camper
TimeToTalk medlem

Re: PP Aquanat

Inläggav Jocke » sön 11 jun 2017, 18:58

camper skrev:Hej
Suktar efter denna modell. Men undrar ifall någon använder den som vardagsklocka eller om det bara är finklocka?

Hade jag haft en sådan så hade det varit en finklocka. Glasringen blir lätt repig på denna modell och det syns tydligt.
Sen är PP lite känsliga mot stötar och tuffa tag och det är nog det som gör att jag ingen sådan har i min samling.
Men tilltalande är den och inte helt lätt att få tag på om vi snackar nytt.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator

Inläggav camper » mån 12 jun 2017, 11:55

Hej
Tack! Lite "tråkig" lösning, då man tycker att en klocka i denna prisklass bör kunna överlvea lite vardagsbestyr och man vill ju inte att den skall ligga på hyllan...

Får ta mig en funderare. :)

//Carl
camper
TimeToTalk medlem

Inläggav Cristian » mån 12 jun 2017, 18:52

Min har varit med om allt möjligt och inget allvarligt har hänt. Använder den ofta. Ja ringen är känslig men har lyckats med en swirl på ringen men är inget som stör. Om du gillar den så kör.
Cristian
TimeToTalk medlem

Inläggav 6r15c » mån 12 jun 2017, 23:03

Nu har jag inte så bra koll på den klockan med alla sina varianter. Men den är ju en klassisk ikon! :!N

Fast jag tycker att det är anmärkningsvärt att de gör en kaliber som saknar hack (när man ställer tiden så står sekundvisaren stilla så man kan ställa tiden nästan på sekunden rätt)
Om det är rätt som påstås i videon:
https://youtu.be/G3PO-9wDs60

Ironiskt​ att de anstränger sig att konstruera ett urverk som skall gå så bra som möjligt. Med många fina tekniska lösningar och teknik. Jag kan riktigt höra ingenjörerna:
- Jo Kalle vi stoppar in så många juveler som möjligt där det spelar roll, så att vi får så låg friktion som möjligt samt en förutsägbar friktion över lång tid. Det ökar gångnoggrannheten också!
- Så klart Pelle vi får nog in en 29 stycken. Då behöver vi nog 6 bryggor samt det blir ca 213 delar totalt.
- Toppen Kalle. Jo jag tänkte på att balansfjädern inte skall påverkas av yttre magnetfält.
- Klart Pelle vi installerar en som inte är magnetisk.
- Detta kommer att bli kalas Kalle. Men för att säkerställa bra tid hållning med så lite variation som möjligt. Tycker att den borde ha hög bps.
-Jodå 28800 vbh borde göra susen! Och sen lägger vi in vårt fina balanshjul.
- Skall bara CAD:a in hack funktionen också..
- Ahh skit i det de kan ju alltid back hacka den så som jag gör med min Seiko 7S26 för 4000kr och den fungerar än. Det är ju lunch nu!
- Ja det kommer att bli gott med lite mat. Vad gör det att klockan i värsta fall visar 30 sekunder fel? Den kommer i alla fall vara så noggrann så den håller den avvikelsen konstant.. :!M
(Obs jag är ironisk. :!S Budskapet är att jag undrar hur de tänkte här gällande den givna featuren som de uteslöt?!)
:!L

Tips om vad back hacking är:
https://youtu.be/ZvbpMg1Zlzg

Tur att den har quik set date I alla fall. Men kanske man skall inte ta sådana funktioner för givet?

Men det är en snygg klocka. Lycka till med klockköpet!
6r15c
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk