Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Skaffa band till Seiko 6105

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Skaffa band till Seiko 6105

Inläggav jojo » fre 02 jun 2017, 18:27

Att hitta band till 6105 dykare är inte lätt än svårare är att hitta snygga sådana
och för några få lyckliga som har ett originalband så är ju klockan nästan obrukbar (då banden är sköra och går sönder direkt om de nu skulle användas)

Lite därför skaffade jag ett repro band till min Seiko här är dagens reflektioner från byte till ett band man faktiskt kan använda
då originalbanden blir torra och spröda vill man ju ha något som ändå ser rätt ut men även håller klockan kvar på handleden

har provat band både från seikoboy och wejean inga är helt bra men bäst är ändå wejean varianten
(märkligt nog så är det populära voffel varianten det alla skaffar själv har jag ett bilspårs band)
så ett sådant inskaffades :!D
tyvärr är spännet helt off så illa att jag inte ens visar det på bild :!QQ

jag hade ett spänne från ett vintage Z-22 från ca 80 talet liggandes det var likt original spännet så bra att endast baksidans stansning avslöjar
detta sattes genast på reprobandet

Obs Repro bandet är övers på alla bilder underst är ett original XGL-731

Bild

på baksidan är skillnaden på banden att wejean saknar både märkning i långa änden samt band nummer på korta spännes biten

Bild

Bild

så jagar ni ett alternativ till original så kolla på wejean och leta ett vintage z-22 spänne ex på ebay
och vips så ser resultatet ut så här

Bild

även om originalbandet ser blankare ut till att börja med så lär wejean bandet blanka till sig med tiden

jonas straka
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Re: Skaffa band till Seiko 6105

Inläggav 6r15c » sön 04 jun 2017, 09:03

Snyggt! Det är en given ersättare!

Det är svårt nog att hitta detta härliga ur. Men det är troligtvis än svårare (läs nästan omöjligt) att hitta ett original armband?
6r15c
TimeToTalk medlem

Re: Skaffa band till Seiko 6105

Inläggav jojo » sön 04 jun 2017, 15:56

6r15c skrev:Snyggt! Det är en given ersättare!

Det är svårt nog att hitta detta härliga ur. Men det är troligtvis än svårare (läs nästan omöjligt) att hitta ett original armband?

Ja helt rätt det såldes ett på eBay för 4K för ett år sedan och det var nog första gången jag såg något liknande oanvänt till salu
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk