Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

Kärt återseende! (quartz, tvåton, midsize)

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Kärt återseende! (quartz, tvåton, midsize)

Inläggav Aurum » tis 18 sep 2012, 17:36

Pga. av att S.L med jämna mellanrum lägger upp bilder på ett ur som jag sålt, gick till frugan, har jag plågats av minnet. Det ligger en sanning i det S.L, ja igen, sagt att man måste sälja uret för att riktigt förstå vilka ur man uppskattar. Uret i fråga är en stentuff Quartz i tvåton med solid guldbezel och quartzplakett! Med andra ord var quartz någon man skröt om och var stolt över på tiden då det begav sig. Modellen är Marine Chronometers lillebror Mariner II, eller lillasyster, beror på vem man frågar. Dock är det ett herrur i en lite mer bärbar storlek än storebrorn. 29x39 mm mäter den men första länkbiten sitter fast mot boetten så den bär hyffsat stort endå. Den jag sålde saknade originallänken vilket den troligen gjort enda från butik då den såldes med och utan länk. Förra bar jag på fulkinamesh som jag tyckte fungerade riktigt bra.

Bild

Bild

Men då jag även haft en Mariner I och den länken var sagolik kände jag att det nog var läge att satsa på en likadan länk till Mariner II:an.

Bild

Så ja, igår anlände skönheten och man kan inte annat är älska den? Perfekt storlek och den känns verkligen som ett verktyg med sin cleana utformning, lite blingad med gulder iofs.

Bild

Bild

Tavlan består två lager, ett yttre som är högblankt och känns keramisk och ett inre som är matt. Och till detta de tooligt tydliga visarna utan en rörig och störande sekundvisare. En kul funktion med verket är att timvisaren flyttas i timhack, dvs en hel timme åt taget, perfekt när man är ute och reser och vid sommar/vintertid. För att ställa minutvisaren trycker man in en knapp i mitten ev kronan och då flyttas minutvisaren med hjälp av en motor. Tufft? Stentufft!

Bild

Bild

Bild

Som sagt finns det en hel del kul Omegor som inte är lika intetsägande som Rolex tyvärr ofta blir. Skulle nog våga säga/tycka att Omega och Heuer har gjort de roligaste uren. Nedan en bild när mitt klockkonto låg i quartz.

Från vänster: Mariner I, Stardust (pimpad version av Marine Chronometer som även fanns i guld!, Mariner II)

Bild
Aurum
TimeToTalk medlem

Re: Kärt återseende! (quartz, tvåton, midsize)

Inläggav Jockinho » tis 18 sep 2012, 18:01

Riktigt fin, inte minst med originallänken :) Gillar formen och quartz har ju sina fördelar! Visste inte du haft en stardust, de är ju ruggigt coola :!K
Jockinho
TimeToTalk medlem

Inläggav S.L » tis 18 sep 2012, 18:22

Gött! :!A
Kalasfin på den länken också.
Din gamla tjänstgör förtjänstfullt på fulkinameshet fortfarande men fick prova på lite textil under sommaren,

Bild

Hennes Rolex skulle jag kunna sälja och det skulle nog ta månader innan hon märkte det :!O , det är bara denna (och ibland SBCM023) som gäller.
Användarvisningsbild
S.L
TimeToTalk medlem

Inläggav plattfot » tis 18 sep 2012, 18:32

Väl köpt!

Grattis till en riktig fulsnygging!
Användarvisningsbild
plattfot
TimeToTalk medlem

Inläggav rolleman » tis 18 sep 2012, 20:15

Ruskigt coola!! :!M
Användarvisningsbild
rolleman
TimeToTalk medlem

Inläggav Stefan G » tis 18 sep 2012, 20:32

Ja, man blir allt lite sugen.
Kanske dags för en wtb.

:)

/ Stefan G
Användarvisningsbild
Stefan G
TimeToTalk medlem

Inläggav Gustav » ons 19 sep 2012, 08:07

Det är bara till att lyfta på hatten! Den är råcool.
Gustav
TimeToTalk medlem

Inläggav Aurum » ons 19 sep 2012, 17:32

Stefan G skrev:Ja, man blir allt lite sugen.
Kanske dags för en wtb.

Tycker jag låter mycket klokt! Dock inte de vanligaste dinkorna att leta rätt på, men väl värt mödan.
Aurum
TimeToTalk medlem

Inläggav Aurum » ons 19 sep 2012, 17:37

S.L skrev:Din gamla tjänstgör förtjänstfullt på fulkinameshet fortfarande men fick prova på lite textil under sommaren,

Ja det hela löste sig ju mycket väl även om denna också hade problem med en skruv. Antingen har de sett för mycket saltvatten eller är stålet inte tillräckligt rent i skruvarna.

Det är även lite credigt att en fulsnygg quartzare kan utkonkurrera en Rolexikon :!D
Aurum
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk