Franks Ur Glashütte Original AD
Franks Ur Glashütte Original AD

Omega Officer 1940-tal, värdering

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Omega Officer 1940-tal, värdering

Inläggav drazil » mån 11 jan 2021, 20:49

Hej,

Tänkte höra om någon är kunnig på Omega Officer vintage 1940-tal värdemässigt. Mycket fint skick, finns några på Chrono24 asking 14-19k.

Bild

Vad som kan tänkas vara rimlig nivå för mitt exemplar.
drazil
TimeToTalk medlem

Re: Omega Officer 1940-tal, värdering

Inläggav Joakim C » tis 12 jan 2021, 12:18

Berätta mera, ska du sälja, vilken historik har uret? Spontant så är skicket "för bra" på ett sådant gammal ur, det verkar som om tavlan är renoverad.

Redigerad: Tavlan är inte korrekt. Sekundmarkeringar förekommer inte vid timmarna på en Officer då uren har subsekund, med just sekundmarkeringar Typsnitten är för feta och saknar seriffer. Vad gäller priserna på Chrono 24, är de ofta orealistiska. De priser du nämner kan gälla ett ur i toppskick, men de är sällsynta.
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav drazil » tis 12 jan 2021, 18:21

Tack Joakim för svar. Urtavlan är renoverad. Köpte den på en antikmässa för 10-12 år sedan av en herre som samlade på armbandsur.

Att göra en så fin renovering och ändra urtavla från original i så fall väcker fler frågor än svar. De flesta träffar man får saknar sekundangivelse det stämmer. Hittade en annan Officer med sekundmarkeringar. Vad kan det röra sig om, finns referenser att tillgå?

Min klockas verk anges till 26.5T3.PC
95M-serie så antar ca 1939
drazil
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » tis 12 jan 2021, 22:37

drazil skrev:Tack Joakim för svar. Urtavlan är renoverad. Köpte den på en antikmässa för 10-12 år sedan av en herre som samlade på armbandsur.

Att göra en så fin renovering och ändra urtavla från original i så fall väcker fler frågor än svar. De flesta träffar man får saknar sekundangivelse det stämmer. Hittade en annan Officer med sekundmarkeringar. Vad kan det röra sig om, finns referenser att tillgå?

Min klockas verk anges till 26.5T3.PC
95M-serie så antar ca 1939

Jag tycker din post är lite märklig i och med att du utelämnade signifikant information. Samlarvärdet är obefintligt eftersom tavlan inte är genuin/fantasitavla. Verk och boett kan säljas separat som renoveringsobjekt/reservdelar.
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav jojo » ons 13 jan 2021, 09:14

Sorry men har man så mycket kunskap om sitt eget ur
Och skickar bara en random fråga ang värdering och utelämnar just det viktigaste som gör värdet

Värdet är helt baserat på vad helheten och originaliteten på ett ur där Tavlan i sig står för det mesta av värdet

För att inte vara negativ vore det intressant att höra lite mer vad du samlar på intresse då du ändå samlat i minst 12 år
Vad är din graal :!N

Mitt tips
Om uret nu ska säljas så måste man ändå säga det man vet och vara tydlig till en köpare
Annars är man inte reko vilket snabbt sprids i den lilla klick intresserade vilka ändå frågar på klockforum innan köp

Med vänlig hälsning, jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » ons 13 jan 2021, 19:54

jojo skrev:Sorry men har man så mycket kunskap om sitt eget ur
Och skickar bara en random fråga ang värdering och utelämnar just det viktigaste som gör värdet

Värdet är helt baserat på vad helheten och originaliteten på ett ur där Tavlan i sig står för det mesta av värdet

För att inte vara negativ vore det intressant att höra lite mer vad du samlar på intresse då du ändå samlat i minst 12 år
Vad är din graal :!N

Mitt tips
Om uret nu ska säljas så måste man ändå säga det man vet och vara tydlig till en köpare
Annars är man inte reko vilket snabbt sprids i den lilla klick intresserade vilka ändå frågar på klockforum innan köp

Med vänlig hälsning, jonas

Det är något som inte stämmer med TS spörsmål och kan det vara en test av den kunskap och erfarenhet som vi på forumet besitter? En test för att se om uret går att kränga som genuint. En tanke som föresvävar mig så här på aftonen. :ugeek:
Användarvisningsbild
Joakim C

Återgå till TimeToTalk