Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Franks Ur Zenith

Hjälp med Minerva

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Hjälp med Minerva

Inläggav 200% » fre 31 jul 2020, 09:44

Hejsvejs
Behöver hjälp med vad detta är för klocka. Är det ngn som vet vad det är för betäckning på klockan? VD712 el nugget silver? Etc etc. Det jag själv vet är:minerva. BildBildEn ägare. Dato ca 1955-60
Tusen tack på förhand Cecilia

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
200%
TimeToTalk medlem

Re: Hjälp med Minerva

Inläggav Stefan G » fre 31 jul 2020, 11:05

Söker man runt så kan man hitta lite information om denna. Stålboett, ca 1960 med Valjoux 72-verk. Börja med en sökning på Google efter "minerva chronograph valjoux 72" så hittar du en del. Kaplans sålde en sådan, som även var stämplad med tre kronor på baksidan, i november 2019. Skicket verkar ha varit bra. Den klubbades för 28 000:-.
Användarvisningsbild
Stefan G
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » fre 31 jul 2020, 18:55

Du får gärna berätta mer om uret och dess historik; är det ditt ur? Ska du sälja och så vidare... Ge mer information så kommer det också bra råd och tips på vägen. Bättre bilder är önskvärt samt på verket och insidan av baklocket. VD 712 är urets referensnummer.
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Rivalen » fre 31 jul 2020, 21:57

Kan inget om Minerva, men googla Minerva VD712 for sale eller till salu. Eller googla Minerva chronograph for sale. Jag tycker jag hittar spännande likheter både på Ebay och Chrono24. Den kan vara värdefull. Detta bör du undersäka noga så att du känner att du har koll när du tar beslut om vad du skall göra. Kan du t ex gå in till Kaplans och höra vad de säger?

Leta runt lite på Minerva forums och ställ frågan där också. https://www.google.com/search?q=Minerva+watch+forum&oq=Minerva+watch+forum&aqs=chrome..69i57.11534j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Sorry - Läste Stefans inlägg lite sent.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav 200% » tis 04 aug 2020, 22:20

Den enda info som vi själva vet är den som är tryckt bakpå. Klockan införskaffades under 60 talet. Köptes ny av svärfar som då låg i flottan på Berga. Varit i hans ego sedan dess. Mkt välskött. Jag lämnade in klockan för värdering på kaplans. Väntar svar inom närmsta veckan. Måste medge att det är en mycket frestande klocka. Älskar vintage looken. Tack alla för eran input.
Användarvisningsbild
200%
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk