Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
TTT Jullotteri 2019

Tips om affär över distans

Här kan du som privatperson köpa,sälja eller byta klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

Kategoriregler
Handel med kopior och Marina Militare-märkta klockor är förbjudet. Vid försäljning så måste pris anges. Länkning till pågående auktioner är förbjudet.Egna auktioner på Köp & Sälj är endast tillåtna om det går till välgörande ändamål.
Vi tillåter heller inga OT annonser utan det är endast klockor och klockrelaterade saker vi handlar med här.
Länk till Referensavdelningen
  • Annons
Glashütte Original

Tips om affär över distans

Inläggav Balr. » ons 06 nov 2019, 22:30

Har ni något bra tips hur man kan genomföra en affär på distans? Utan att köparen tar en enorm risk att betala på förhand och sedan hålla tummarna att säljaren ska skicka klockan. (och att klockan funkar osv.)

Så naiv är inte jag i alla fall. Ställer frågan eftersom jag nyligen varit i kontakt med en kille här på forumet (nämner inga namn) som ville sälja en klocka till mig. Vi var överens om pris och allt. Eftersom avståndet mellan oss var extremt långt så var enda lösningen att posta.

När jag kom med ett förslag om att skriva ett köpekontrakt med alla våra uppgifter med info om vad vi kommit överens om samt bild på körkort som legitimationsbevis, och förslag på att jag swishar hälften av summan i förväg. Sedan postar han klockan till mig och när jag fått klockan swishar jag andra halvan av den totala summan.

På så sätt har vi ett skriftligt kontrakt samt att jag som köpare tar första risken genom att betala hälften i förväg och säljaren tar lika stor risk sedan om jag som köpare inte skulle betala resterande belopp som är kvar på klockan. Vi har båda dock en kopia på köpekontrakt med underskrift och legitimation som skulle hålla i rätten om man blivit lurad. (vi pratar om en summa på under 5 000kr) Men fortfarande vill man inte slänga pengar i papperskorgen genom att bli blåst.

Vilket jag nu känner att jag förmodligen hade blivit med tanke på att efter mitt förslag om kontrakt och betalsätt så slutade han svara helt på mail. Tidigare var han väldigt snabb på att svara och även skicka bilder på klockan. Mailade ytterligare en gång om en återkoppling och om han var intresserad på att ändra något i köpekontraktet men inget svar alls.

Så min fråga är finns det något smidigt och "säkert" sätt att genomföra en affär på distans och var mitt förslag idiotiskt eller någon mer som känner att killen förmodligen inte hade rent mjöl i påsen i detta fallet? Om jag vet att jag inte kommer blåsa någon och är 100% ärlig, varför skulle jag ha något emot ett kontrakt samt att dela risken lika? Lika mycket säkerhet för honom som för mig att ha ett underskrivet köpekontrakt. Eller har jag missat något?

Blev mycket text märkte jag, sorry!

Tacksam för lite tips ..

Mvh
Alen
Balr.
TimeToTalk medlem

Re: Tips om affär över distans

Inläggav pemlock » fre 08 nov 2019, 17:58

Jag har inte handlat på det sättet, vare sig som säljare eller köpare, så jag har inga egna erfarenheter, men eftersom ingen annan svarat än...

Jag såg nyligen den här av Tim/Caseback watches: https://www.youtube.com/watch?v=0QJv2d7Ufq4
(Det finns en del 2 också, som är ur säljarens synvinkel.)

De handlar mer om handel via eBay och Chrono24 och liknande, men mycket av det han säger är sunda råd som gäller i alla sammanhang. Så spontant tycker inte jag att ditt förslag var orimligt. Nu var det inte så vansinnigt mycket pengar i ditt fall, så en del av råden är kanske lite i överkant, men i andra fall kan det ju röra sig om avsevärda belopp in den här branschen.

När det gäller betalningen så nämner han PayPal (som är bra för köparen, mindre bra för säljaren), och "escrow" som jag tror är det som kallas "Trusted Checkout" på Chrono24, men det är ju inte säkert att de är alternativ vid en helt privat affär via ett forum t.ex.

Men det är en intressant fråga som även jag har undrat över...
pemlock
TimeToTalk medlem

Återgå till Köp & Sälj för privatpersoner.