Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Franks Ur Zenith

Är Rolex klocknördens favorit?

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Är Rolex klocknördens favorit?

Inläggav Rivalen » tis 30 apr 2019, 13:27

Jag tror JA, för den som köper klocka med investeringsdimensionen som en viktig faktor, men annars, kan det vara så att nördarna tröttnat lite på Rolex?
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Re: Är Rolex klocknördens favorit?

Inläggav jojo » tis 30 apr 2019, 17:46

Rivalen skrev:Jag tror JA, för den som köper klocka med investeringsdimensionen som en viktig faktor, men annars, kan det vara så att nördarna tröttnat lite på Rolex?

Detta är mitt högst personliga synsätt

När jag började intressera mig för klockor var mekaniska klockor helt passé
Året jag faktiskt först började var jag 10-12 år gammal
Min far och jag var i Österrike hos farmor och farfar och semestrade
En dag så går vi från spårvagnen förbi stephankyrkan då där ser jag en Breitling Navitimer Ref:806 i skyltfönstret på en uraffär.
Den var begagnad och saknade prislapp och efter mycket tjat av mig åkte sista dagen på semestern tillbaka till den affären
Vipps vart jag med klocka en..... bulova digital med röda lysdiod siffror( ja den var enligt farsan både bättre och dyrare än Breitlingen)

Där den dagen startade mitt intresse

Snabb förflyttning framåt så 1984-85 så ser jag en pappers reklam i dörren på en urmakare i Sthlm
Det var faktiskt reklam för breitling
Inne i butiken fans det en folder på ca 10 sidor där alla modeller visades
Jag tror det var redan på reklamskylten i dörren jag såg navitimern åter
Men i foldern fanns det en bild på Navitimer ref 806 och historian fram till den dagens modell (pluton)
Butiken hade bara en folder och då hade jag ingen möjlighet att avbilda eller fota
Hehe jag var nog en riktigt jobbig kund för när jag sommaren efter besökte butiken fick jag faktiskt den foldern
På den tiden var det en skånsk agentur som hade breitling ( inte timepromotion som har de i dag)

-87 köptes min första Breitling en colt på läder med blå tavla
Då där var första gången jag märkte av Rolex som något annat än bilhandlar klocka
I mitt tycke och bristande tro var Rolex en historielös tillverkare

Långt senare har jag lärt mig uppskatta Rolex som en viktig aktör i historien
Men det finns så många andra märken med större banbrytande utveckling (ex Seiko )

Så vad har detta med frågeställning att göra

Jo ju tidigare man upptäckt märket så formas man ut av vad man läser och lär sig i tidningar och reklam
Sedan med biblioteket och bokhandel ökade kunskap, för att med internet och märkesforum inse att man är novis

I dag inser jag och faktiskt förstår att samla på vintage Rolex är förbi som utväg
Den geigermätare jag har och kunskap räcker inte långt

Möjligen besitter jag kunskap att köpa och samla på 40-70tals breitling eller Seiko men då är det märken jag under många år köpt och samlat

Så som svar

Det växlar med kunskap och när man lärt sig tillräckligt förstår man att kunskapen inte längre är tillräcklig utan riskkapital att spekulera med

Det kommer alltid finnas samlare som både har medel och kunskap men dessa klockor kommer tyvärr sällan beskådas
Samlare som satsar på mikro märken eller på masstillverkade klockor kommer nog ta över på forum i framtiden
Hur som så är jag glad över mångfald och det finns gott om på Time to talk

Hoppas någon orkade läsa detta
Och de som orkar lite till så 2009 stillas det min far startat som intresse
https://forums.watchuseek.com/f96/revie ... ics/234298

I dag är värdet mer sentimentalt än något annat jag har därför ska den bli kvar i släkten

Jonas
Senast redigerad av jojo ons 01 maj 2019, 08:54, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » tis 30 apr 2019, 18:02

När jag började med klockor var Rolex nummer 1 i mina ögon. Jag ville ha alla sportmodellerna, nya som gamla.

Med årens lopp så ha Rolex svalnat mer och mer och idag ägnar jag dom knappt en tanke. Jag köper de klockor
jag vill ha och inte de som står sig bäst i pris. Jag vägrar konsekvent att betala hysteriska hittepå priser som
stål Rolex och Patek kunderna är villiga att betala. Så idag är det uteslutande independent tillverkare som fångar
mitt intresse och exklusiva tyska tillverkare.

Så i mitt fall är Rolex eran förbi även om jag har en och annan i min samling.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Joakim C » ons 01 maj 2019, 19:18

För egen del har jag aldrig fallit pladask för fabrikatet. De modeller av fabrikatet som kittlat i kroppen har varit udda och mer av dressurtypen. Marina tidmätare, kronometerar har ju alltid haft en dragningskraft och speciellt Ulysse Nardin har varit ett fabrikat jag gillat. Idag är det endast ur (äldre) som är i fint skick med fina tavlor som drar i habegäret. När det gäller nya ur, är det ur som Moser, Glashütte, Dornblüth med flera som jag kan tänka mig att inhandla. Udda tillverkare som Jocke tidigare nämnt.

Nu kan man ju skaffa det mesta man vill ha men medlen är ändå begränsade och då föredrar jag ur som kan servas till en rimlig kostnad och som är prisvärda i förhållande till det hantverk som fås. Där inräknar jag inte exempelvis många Patek, Rolex och rena för "ynglen" betraktade statussymboler. För mig är numera statusvärdet - helt ointressant. Hantverk och ägarstolthet, samt vackra tavlor, är det jag vill ha, utan en massa "lull lull".
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Jari from Finland » tor 02 maj 2019, 09:51

Jag tror inte att klocknördarna skulle ha blivit trötta på Rolex, för flera års väntelistor för de några
mest populära sport modellerna talar mot det enligt min åsikt.
Jag minns då man gick in i en butik för tio femton år sedan kunde man köpa en ny stål sport Rolex,
utom Daytona nästan meddetsamma, eller åtminstone med en rimlig några veckors väntetid.
Jag vet inte om de där långa flera års väntelistorna är ett tecken på människorna's bättre ekonomisk
tillstånd eller det att antalet av de tillverkade Rolex klockorna skulle ha blivit sänkta.
Det finns ju flera andra fina och finished klockorna att bära på armen. Jag tycker att ingen klocka
utesluter den andra. Rolex klockorna är fina och bra men som är även de flera andra märkena.
Jag tror att Rolex är ofta den första så kallade bättre och dyrare klocka som man köper och
därefter kan man bli möjligtvis mer intresserad av klockorna överhuvudtaget.
I am interested in watches
that's why I like them.

Mvh Jari
Jari from Finland
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk