Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Franks Ur Zenith

Tankar om hur Bukowskis krånglar till det och auktionsanalys...

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Tankar om hur Bukowskis krånglar till det och auktionsanalys...

Inläggav Joakim C » tis 09 apr 2019, 16:12

Jag var intresserad av några objekt men var stoppad i dörren då jag tydligen inte var godkänd att bjuda. Det går däremot fint att köpa på "online" auktioner men inte på slagauktioner. Jag undviker slagauktioner i möjligaste mån eftersom ångerrätten går förlorad. Dessutom sändes den direkt på nätet; men tråkigare sändning fick man leta efter. Hoppas de stramar upp sig och gör det lite roligare. Det ska ju vara skoj med auktioner och inte begravningsstämning :!D

Dessutom ska de tydligen ha förskottsbetalning/deposition om objektet har högre utgångspris. I övrigt är komplicerade Jaeger-ur kalla. Ur med förstörda tavlor såldes utan vidare. Rolex står sig fortfarande bra. Några Angelus drog iväg. Graal Omegan gick under utropspriset 1.2 mille. (900.000). Patek är rätt svajigt beroende på modeller; de heta sportmodellerna säljs ju utan vidare. Heuer tror jag har kallnat betydligt. En Kronometer Stockholm kronograf i svart såldes för 32.000. Skicket var fint.

En Omega hammarautomat i guld kostade 50.000. I mycket fint skick och för den hugade rekommenderar jag att köpa gamla ur i så fint skick som möjligt om plånboken tillåter. Dessa kommer att vara säljbara, även när tiderna blir sämre, medan slitna ur kommer att rasa dramatiskt. Det finns så många ur till salu och nu börjar de generationer försvinna som ägt mekaniska ur och burit dessa dagligdags.

Omega Speedmaster är inne bland ynglen och säljs för höga priser. Att människan är ett flockdjur är uppenbart. För egen del minns jag när digitalur med miniräknare var inne - men det var i en annan tid och i ett annat liv.

Slutligen är svarta tavlor heta just nu. Ett bra exempel är Omega Officer (ej på auktionen) med svart tavla - ett litet ur som dragit iväg i pris. Det kommer dock att kallna när folk märker att så små ur inte är roliga att bära på en manslem - oavsett färg på tavlan :idea:

Länk till slutpriser: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/614/lots
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Re: Tankar om hur Bukowskis krånglar till det och auktionsanalys...

Inläggav vonhall » ons 10 apr 2019, 10:19

Varför ville de inte godkänna dig?
Användarvisningsbild
vonhall
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » ons 10 apr 2019, 10:35

vonhall skrev:Varför ville de inte godkänna dig?

Det angavs att jag inte var godkänd för budgivning på slagauktion (tydligen måste detta göras separat i förväg). Nu struntar jag att bjuda på slagauktionerna framöver. "Onlineauktionerna" går ju bra, och då har jag returrätt. Dessutom ska de tydligen ha 30% i deposition för bud på dyrare objekt. Märkligt att göra detta och inte veta om man blir högstbjudande. Folk köper nya bilar för stora pengar men när det gäller armbandsur ska det vara så jäkla märkvärdigt :!Ä Och med som nämnt en urtrist livesändning som grädde på det hela...

Stockholmare... :!B :!D
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav jojo » tor 11 apr 2019, 06:53

Även jag var stoppad på den auktionen trots många år som medlem/budgivare på Bukowski
Jag skrev till deras kundtjänst och ifrågasatt varför?
Dagen efter fick jag svaret av Helena att jag åter är godkänd att bjuda dock inget om något ”budkonto”

Bukowski har under de senare åren gjort stora förändringar om eller GDPR som spökar

Men som du sa är det super tråkigt att följa utan att vara på plats
Bättre att vara närvarande med spade i hand :!C
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav göran » fre 12 apr 2019, 14:06

Hej vänner jag upplevde att det var lite intresse o lite bud , många klockor kom buden inte upp till säljnivå innan auktionen o när sen auktionen började var det stopp ingen bjöd o vi har ändå hela värden med på nätauktionen.nåja. Dom som är intresserade d,v,s . Det är svårt att bjuda när man inte vet om uret man bjuder på kommer att tillfalla dig ,skulle inte klockan bli din så har jag missat dom andra som var av intresse , för får jag t,e,x båda uren jag bjudit på så har jag inte pengar att lösa ut dom ,kaplands ser jag ju buden o då vet jag att dom har passerat min ekonomi o då bjuder jag givetvis inte
göran
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » lör 13 apr 2019, 18:30

Bjuder man på flera och bara vill ha en av dem så måste väl buda live via nätet, vilket jag antar går? Har bara varit där en gång och då var jag för sen för att hinna få en spade, så jag vart åskådare - också en erfarenhet.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav göran » sön 14 apr 2019, 18:19

Hej jag tänkte mer som så att på kaplands sem jag budstegen ,då ser jag att klockan jag egentligen ville köpa har gått över min budget, då kan jag försöka få klocka nummer 2 som jag gillade , men på bukowskies ser man inte något bud alls , så jag vet inte om jag ligger högst i kurs inte förän auktionsdagen i sista stund 60 mil från stället
göran
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » sön 14 apr 2019, 18:30

göran skrev:Hej jag tänkte mer som så att på kaplands sem jag budstegen ,då ser jag att klockan jag egentligen ville köpa har gått över min budget, då kan jag försöka få klocka nummer 2 som jag gillade , men på bukowskies ser man inte något bud alls , så jag vet inte om jag ligger högst i kurs inte förän auktionsdagen i sista stund 60 mil från stället

Jag har aldrig budat hos Bukowskis och är det som du beskriver så är det ju helt ointressant. KVD hade något liknande innan att la man sitt
maxbud så hamnade budet där direkt och inte i budsteg, så det blev mera som ett öppet anbudsförfarande vilket jag inte kallar auktion. Jag
antar att Bukowskis hade fått flera spekulanter om de haft samma upplägg som typ Ebay, Tradera.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Återgå till TimeToTalk