Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Franks Ur Zenith

Blocket annons

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Blocket annons

Inläggav göran » tis 12 mar 2019, 10:22

Hej det blev typ en hel dags jobb att lägga ut en klockbytes anonns på blocket , stickprov kallade dom det , en 70 tals Rolex ville jag byta , men nej , se det gick inte , först ta om bilderna med blockets instruktioner i bakgrunden var kravet , inte lätt när kamran sitter i ipaden o instruktionerna med , nå väl med en till lånad iPad skickade jag iväg , du komm ett nytt meddelande om att jag skulle lägga varan på dagens tidning. Inn till grannen igen o låna en tidning , nästa stopp var att dom ville ha närbilder för att se att klockan var äckta , tre timar senare byta Jonas skift med Elin och Elin fortsatte med terrorn , nu ville dom ha inköpskvittot på min 45 år gammla Datejust som jag ägt i 30 år , ja var ligger kvittot ; inte lätt att hitta efter så många år , men efter två timmars letande o på ett surt humör så låg det precis där jag lagt det, men se det var inte bra nog dom ville ha cert mm , hur många har cert på sina vintage ur ? Men jag hitta mitt , då skrev blocket att dom ville ha äkthetsintyg , vad kostar ett sådant på Rolex gissar på 1000 1500 , i min hemstad finns ingen rolexhandlare. Mer än jag själv som köpt o sålt i 25 år , men min erfarenhet är noll värd enligt Elin på blocket , så med en hel jobbedag åtminstone för mig som knappast klara av att skicka bilder o mail tog det så lång tid,, så blev det ingen annons ,utan jag fick lägga ut den på blocket köpes. Men då la jag i att jag även köper Datejust i ren protest. Då som ett brev på posten kom mästa mail från blocket att jag inte fick publicera bilden på technos klockan som annonsen gäller bara för att jag skrev Datejust i annonsen för då blev det ju två klockor i samma annons. Sila mygg o svälj elefanter Ha det gott klockegubbar mvh göran
göran
TimeToTalk medlem

Re: Blocket annons

Inläggav jojo » tis 12 mar 2019, 14:35

Är det första april stackare värsta jag hört :!O
Prova kaplans käns olidligt mycket lättare
Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Glader » ons 13 mar 2019, 09:29

Herrejösses.
Användarvisningsbild
Glader
TimeToTalk medlem

Inläggav MickeJ » sön 17 mar 2019, 14:15

Världen är ju inte svart eller vit men om jag jämför med hur det har varit tidigare att de släpper igenom vad som helst utan kontroll så föredrar jag nog situationen du beskriver. Se det som en tryggare affär för den som köper av dig.
http://www.mjleather.com Instagram: @mjleather
Användarvisningsbild
MickeJ
TimeToTalk medlem

Inläggav Shoeshine » mån 18 mar 2019, 09:23

Min enkla åsikt är att det inte är annons-sajtens/Blockets ansvar att bedöma hur seriös man är som säljare.
Fastnade själv i en "stickprovskontroll" när jag sålde en släpvagn. Ombeddes skicka foto på mitt körkort och mig själv. Pratade med Blocket och konstaterade att någon då i deras kundtjänst skulle kunna begära ägarändring på vagnen och att det definitivt inte kändes ok. "Nejmen så skulle vi aldrig göra"

Intressant att de har problem med att sätta ut en annons på ett registrerat fordon (dvs finns ett register att förlita sig på), samtidigt som de på fullt allvar vill att jag skall lita på att de behandlar mina uppgifter korrekt. Satte ut den på Marketplace. 2 dagar senare var den såld. Utan annonskostnad.
Shoeshine
TimeToTalk medlem

Inläggav göran » tis 19 mar 2019, 13:50

Samtidigt som blocket bråkar , så fick jag ett mail från stockholms auktionsverk att dom i princip avsäger sig allt ansvar,det är dock klock kvalité ,,, kvalité betyder för mig extra bra grejer , men dom avsäger sig allt ansvar om funktion mm mm mm , och i dessa sammanhang litar jag o du på att allt är rätt, det är ju dom stora auktionsverken.dom luras väll inte?
göran
TimeToTalk medlem

Inläggav Shoeshine » tis 19 mar 2019, 14:24

Fast i det fallet så är det ju de som säljer på ett helt annat sätt än Blocket. Blocket är ju för mig bara en annan typ av annons. Ingen har någonsin kollat vem som ligger bakom en annons i en tidning. Ett auktionsföretag tar ju in och värderar resp föremål samt tar inte bara betalt för "annonsutrymme" utan dessutom provision på affären. Personligen ställer jag nog högre krav på korrekt info och "garanti" utifrån detta.
Shoeshine
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » tis 19 mar 2019, 17:48

Shoeshine skrev:Fast i det fallet så är det ju de som säljer på ett helt annat sätt än Blocket. Blocket är ju för mig bara en annan typ av annons. Ingen har någonsin kollat vem som ligger bakom en annons i en tidning. Ett auktionsföretag tar ju in och värderar resp föremål samt tar inte bara betalt för "annonsutrymme" utan dessutom provision på affären. Personligen ställer jag nog högre krav på korrekt info och "garanti" utifrån detta.

Det med garanti blir väl lite starkt :!L
De på auktionsverk kan ju rimligen inte veta om en klocka är helt i originalskick de går på eget kunnande samt på inlämnades uppgifter

Om klockan i värdesyfte optimerats med original delar från rätt tidsperiod i syfte att öka värde kan inte de rimligen ha vetskap om

Skälv har jag köpt ett sådant Franken ur där jag på WUS beskrev ärendet
Den privatperson som via eBay sålde accepterade och tog den åter :!Q all heder åt den säljaren han var själv lurad

Efter detta speciella omtalade ärende med Jhon meyer vågar ingen på auktionsverk ta ansvar längre

https://www.google.se/amp/s/www.forbes. ... tches/amp/

Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Shoeshine » tis 19 mar 2019, 20:37

Håller med. Därav garanti mellan "". Hänger förstås också ihop med vilken typ av auktionshus det är och vilken typ av auktion. "Klockkvalitetsauktionen" ställer nog högre grad på korrekthet i fråga om info och bilder än "Auctionnet- Örebro Pantbank".
Shoeshine
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk