Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Kaplans exklusiva

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Kaplans exklusiva

Inläggav jojo » lör 17 nov 2018, 21:30

Vet inte om jag missat något
En 1675 Rolex som ser ut som den mött en kaptrissa på en vinkelslip gick för 120k plus provision
En omega med krossat plexi med vattenskadad tavla för 124k plus provision

Dessa klockor saknar provinsens då de köps anonymt

Har jag missat något här eller är det en klock bubbla på g

Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Re: Kaplans exklusiva

Inläggav RUSH » sön 18 nov 2018, 15:04

Ja inte verkar det vara någon sans och balans på dessa priser. 240t för en submariner kermit....
Användarvisningsbild
RUSH
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » sön 18 nov 2018, 16:04

Kikade också på slutpriserna. Märkliga tider just nu och kan det vara så att pengar som tjänats på fastigheter, i mest Stockholm läggs på armbandsur o dylikt? Det är ju ur samlarsynpunkt inga direkta höjdare som sålts....
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Jocke » sön 18 nov 2018, 16:14

Kermiten är ju iallafall en LV Flat 4 men ändå för högt slutpris.

Värre är väl en TT Sub med Lapis tavla för 360000:- + provis.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Joakim C » sön 18 nov 2018, 16:21

Några objekt som jag gillade var Omega-kronografen i fint skick men något kostsam :!B och Kullbergkronometern med en så kallad "fancy-box". Där kan vi snacka om att få valuta för de pengarna som den kostade. Hantverk rakt igenom...

Skärmavbild 2018-11-18 kl. 16.16.18.jpg
Skärmavbild 2018-11-18 kl. 16.16.18.jpg (358.21 KiB) Visad 627 gånger

Skärmavbild 2018-11-18 kl. 16.18.38.jpg
Skärmavbild 2018-11-18 kl. 16.18.38.jpg (466.79 KiB) Visad 627 gånger
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Per » mån 19 nov 2018, 23:32

Gilt är dyrt. Inget nytt alls. Vare sig det är Rolex eller Omega. Lapis är extremt ovanligt i subbar så också det resultatet är väntat. Kermiten var flat four och NOS så givetvis gick den högt. Jag hade personligen inte investerat mina pengar på det sättet men vem är jag att låtsas ha kristallkula? En liknande klocka sålde dagarna innan för 246k på Sothebys och den klockan var inte NOS som denna. Jag är personligen mer förvånad över att en massa klockor i relativt dåligt skick ändå sålde högt.

Att vissa resultat stack ut är mestadels för att estimaten var orimligt låga. Hur ofta ser man en gilt-GMT för 33k? :)
Per
TimeToTalk medlem

Inläggav jojo » mån 19 nov 2018, 23:57

Per skrev:Gilt är dyrt. Inget nytt alls. Vare sig det är Rolex eller Omega. Lapis är extremt ovanligt i subbar så också det resultatet är väntat. Kermiten var flat four och NOS så givetvis gick den högt. Jag hade personligen inte investerat mina pengar på det sättet men vem är jag att låtsas ha kristallkula? En liknande klocka sålde dagarna innan för 246k på Sothebys och den klockan var inte NOS som denna. Jag är personligen mer förvånad över att en massa klockor i relativt dåligt skick ändå sålde högt.

Att vissa resultat stack ut är mestadels för att estimaten var orimligt låga. Hur ofta ser man en gilt-GMT för 33k? :)

Vist är en del estimate satt på tok för lågt..

Gilt eller ej tavlan var det finaste på den klockan resten var ju ganska slitet på ett grymt sätt
Verket var objektivt skitigt och visare vattenskadade
Både boett och vridring med inlägg var ju rejält skadade
Jag gissade nog runt 70-80k på den och den gick nästan för det dubbla
Men vad vet jag
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav Per » tis 20 nov 2018, 00:13

jojo skrev:
Per skrev:Gilt är dyrt. Inget nytt alls. Vare sig det är Rolex eller Omega. Lapis är extremt ovanligt i subbar så också det resultatet är väntat. Kermiten var flat four och NOS så givetvis gick den högt. Jag hade personligen inte investerat mina pengar på det sättet men vem är jag att låtsas ha kristallkula? En liknande klocka sålde dagarna innan för 246k på Sothebys och den klockan var inte NOS som denna. Jag är personligen mer förvånad över att en massa klockor i relativt dåligt skick ändå sålde högt.

Vist är en del estimate satt på tok för lågt..

Gilt eller ej tavlan var det finaste på den klockan resten var ju ganska slitet på ett grymt sätt
Verket var objektivt skitigt och visare vattenskadade
Både boett och vridring med inlägg var ju rejält skadade
Jag gissade nog runt 70-80k på den och den gick nästan för det dubbla
Men vad vet jag

Boetten var opolerad men visst hade den ett hack över bandhornet, bezelen och insertet. Jag vet dock många som hellre valt det än att den varit halvkasst polerad. En riktigt bra gilt kostar idag 300k+ så nog var denna rabatterad alltid. Även gilt-subben som uppenbart var ett ihopplock drog ett starkt pris därför att tavlan var blank och fin. Det går liksom inte att jämföra dessa med vanliga matta tavlor. Även om dessa hade issues så är inte de priserna konstiga på något sätt alls.

2915 som knappt hade en korrekt del var konstigare. Även tex guldnautilusen och de nya rollarna var konstigare. Det fanns en massa annat som var skummare än rollarna som faktiskt kostade under marknadspris.
Per
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk