Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

Någon med erfarenhet av Ball Watch Company?

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Någon med erfarenhet av Ball Watch Company?

Inläggav Time4watch » fre 10 aug 2018, 09:47

Hej,
Är det någon medlem här som haft en Ball watch?
Jag har kollat lite på en begagnad Ball Fireman som en "vardagsklocka"(funderar även på Seiko SARB033 som jag skrivit i ett annat inlägg).
Målet är egentligen att ha en diskret klocka men som ändå är lite "rolig" och samtidigt inte allt för dyr.
Jag är lite pedant med "fin klockorna" så den jag letar efter ska ligga på en maxgräns cirka 5 000:-.

Tycker Ball Fireman verkar ha en trevlig länk.
Detta är för mig ett okänt märke jag råkade ramla över(men läst mig till de kör ETA-urverk).

Vore därför trevligt om någon som ägt/äger en Ball watch vill dela med sig av erfarenhet/åsikter så att vi andra medlemmar kan få läsa.
Som jag förstått det är det mest speciella med Ball watch att de har index av " micro gas tubes".
Time4watch
TimeToTalk medlem

Re: Någon med erfarenhet av Ball Watch Company?

Inläggav Time4watch » tis 14 aug 2018, 10:03

En liten uppdatering.
Mitt val stod mellan Seiko SARB033(för den japanska marknaden som nu gått EOL) och någon klocka från Ball till rimligt pris.
Nu har jag budat hem en Ball från auktion(blev dock lite högre pris än jag tänkt) och återkommer med uttalande när jag fått den i min hand. Ville ha en lite "okänd" men "mycket för pengarna klocka".
Jag tycker Ball har en lite spännande historia.

Lite historia om märket
(ursäkta om något är felaktigt, detta är vad jag läst på nätet och försökt sammanställa):

” BALL Watch - Since 1891, accuracy under adverse conditions”

Ett Amerikanskt klockföretag grundat av Webster Clay Ball i Clevland, Ohio 1891. Han började som juvelerare för att sedan gå över till urmakeri.
Företaget var familjeägt och drevs av generationer fram till 1990-talet. Nu med bas i Schweiz och ägs av Hong Kong group Asia Commercial Holdings Ltd.

Ball Watch har tydliga rötter från järnvägsindustrin. Enligt historian var det så att innan järnvägen i Amerika började sprida sig över landet fanns inget behov av standardiserad och noggrann tid. Varje stad använde sin egna lokala tid baserat på solens position. I och med lokomotivens framfart som kopplade samman städer med längre distans blev de olika tiderna problematiska. Detta eftersom mötande tåg delade samma spår och riskerade kollision om de inte var synkroniserade. Det fanns dessutom ingen policy eller standarder kring de klockorna som användes av järnvägsanställda.

19e april 1891 skedde en kollision mellan två tåg i Kipton, Ohio där flera människor omkom. Eftersom tågen delade spår skulle de ha passerat varandra på specifika mötesplatser. Kollisionen ska ha berott på att tågkonduktörens klocka ska ha stannat i fyra minuter och konsekvensen blev förödande.
Mr.Ball blev ”Chief Time Inspector” för järnvägsindustrin med främst två uppgifter:
1)Ta fram standarder för järnvägsindustrin gällande klockornas precision.
2)Ta fram ett inspektionssystem för att säkerställa klockorna fungerar som de ska.

Så för att göra tågresorna säkrare designade Webb C.BALL ett fickur och utvecklade en test- och standardmetod för alla klockor som skulle användas på tågen. Kriterierna för noggrannhet och pålitlighet var så strikta att de senare inspirerade andra som Swiss Official Testing Institute (COSC). Webb C Balls standard kallades ”RR Standard” där RR står för Rail Road.
Kriterierna var bland annat:
*Inget ”skyddslock” framför fickurets urtavla.
*Enkel vid tavla, svarta visare och arabiska siffror.
*Urverk med minst 17 jewels.
*Noggrannhet +/- 30 sekunder/vecka.

Det var helt enkelt viktigt med hög tillförlitlighet och enkel avläsning. Han utvecklade också en after-sale service där de anställda var tvungna att lämna in klockorna varannan vecka för att säkerställa tillförlitligheten.

:!lovettt
Time4watch
TimeToTalk medlem

Inläggav Anthraxabuz » tis 14 aug 2018, 21:17

Intressant historia, tack för att du delade med dig! Posta gärna lite bilder när du fått klockan.
Tycker själv att Ball har många fina modeller. Har dock aldrig ägt någon själv.
Användarvisningsbild
Anthraxabuz
TimeToTalk medlem

Inläggav DrDre » ons 15 aug 2018, 18:07

Det vore trevligt om du har möjlighet att skriva några rader och skicka med några bilder nör du fått hem den. Grattis till nyförvärvet!
DrDre
TimeToTalk medlem

Inläggav Time4watch » ons 15 aug 2018, 18:54

Hej DrDre. Ska försöka fixa det när jag fått klockan. Är ej erfaren att skriva recensioner. Men ska skriva ihop något.
Kom gärna med input om det är något specifikt jag ska kommentera gällande klockan som en glad amatör.
Säljaren ska ha betalat cirka 1 200 GBP för klockan.
Jag betalade strax under 8000 SEK (men så kör paypal en ganska hög växlingskurs).
Blev dyrare än jag tänkt men blir ett lite annorlunda objekt till samlingen.
Skulle tagga ner vid mitt senaste köp som skulle vara det ”sista” men,,,,ah ni vet hur det är att vara klocknörd.

:!lovettt
Time4watch
TimeToTalk medlem

Inläggav Time4watch » mån 20 aug 2018, 19:13

Hej
Då har klockan precis kommit.
Tänkte skriva en lite mer seriös ”recension” när jag haft den ett tag(behöver korta mer länk). Ska se om jag kan göra det själv imorgon. Börjat med att ladda upp lite bilder. Spontana direkta kommentarer efter några minuter:
+Det känns som en kvalitets klocka.
+upptäckte att index vid 12 samt visare lyser rött(resterande grönt). Coolt och är väl praktiskt om klockan ligger löst i ett kolsvart rum och man vill veta var 12 är.
+Fin länk men måste korta mer den innan jag kan säga hur det känns
+Tavlan skiftar nästan lite mellan grå och brun
+Datumet sitter annorlunda
+Dekorativ baksida

-Kronan känna för stor(men visste det)
-Spännet är ganska hårt. Känns lite svårt knäppa upp.
-Kan nog för vissa kännas lite stor(om man vill ha riktigt klassiskt)

68E18CCF-26A9-4A98-AE0D-D1FA5C9E4815.jpeg
68E18CCF-26A9-4A98-AE0D-D1FA5C9E4815.jpeg (1.13 MiB) Visad 268 gånger
9395B025-D28A-43C5-89E4-8C8857B89801.jpeg
9395B025-D28A-43C5-89E4-8C8857B89801.jpeg (660.64 KiB) Visad 268 gånger
2BDF3604-5A4F-4309-93B7-01C5B2357EBD.jpeg
2BDF3604-5A4F-4309-93B7-01C5B2357EBD.jpeg (1.87 MiB) Visad 268 gånger
5CC71D87-9B8A-4B37-A483-B019555BF264.jpeg
5CC71D87-9B8A-4B37-A483-B019555BF264.jpeg (1.88 MiB) Visad 268 gånger
Time4watch
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk