Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

D.Dornbluth i väntans tider.

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

D.Dornbluth i väntans tider.

Inläggav Omegamannen » mån 06 aug 2018, 13:09

Hej!
Inte ofta jag gör inlägg här på forumet men jag läser desto mer. Har förstått att Dornbluth ligger en del varmt om hjärtat här.

Själv fick jag äntligen tummarna loss och la beställning på en Cal. 99.1 (7) ST. Valde till Minute Arret och Breguet Spring. Nu är det bara åtta månaders lång väntan. Tänkte såhär i väntans tider att det kunde va trevligt med en tråd med bilder och fakta.

Vänligen

Omegamannen
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Re: D.Dornbluth i väntans tider.

Inläggav Jocke » mån 06 aug 2018, 17:51

Grattis i förskott.

Gjorde du något speciellt med tavlan, eller gick du på en standard? gravyr på verket? Det intressanta är ju att de välkomnar egna påhitt.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » mån 06 aug 2018, 18:02

Tackar! :!AA Precis känns som man kan få sin klocka väldigt individuell. Jag gick på standard tavlan i vitt med blå siffror. Vet inte riktigt vad man skulle kunna tänkas ändra på den!? Lånade faktiskt er idé från forum klockan med Breguet Spring graverat på verket. Finns det fler komplikationer förutom Minute Arret och Breguet Spring om man nu kan kalla det en komplikation till 99.1?
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » mån 06 aug 2018, 18:14

Minute Arret är nog det enda, det hette Quattro Arret tidigare och då stannade verket vid närmsta 15 sekunders intervall men den gör de inte längre.
Jag har det på min 99.1 vilket är lite coolt.

Jag såg du skrev 99.1 (7) ST, vad står 7:an för?
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » mån 06 aug 2018, 18:32

Ok det visste jag inte. Hade också för mig att det hette Quattro Arret tidigare. Har som sagt spanat på Dornblüth i ganska många år. 7 står för Blue hour appliques, indexes with blue print. Matchar de blå visarna vilket jag tycker blir väldigt snyggt.
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » mån 06 aug 2018, 18:48

Jag kollade lite i en av Dornblüth's kataloger och såg då vad dessa ologiska siffrorna stod för. :!G
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » mån 06 aug 2018, 21:19

Inte helt logiskt. Va Jana som gjorde mig uppmärksam på siffrorna. :!AA
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » mån 06 aug 2018, 21:30

Stackars Jana som var ny på jobbet när vi skulle konfigurera vårt projekt. Jag vet inte hur många mail vi sände mellan oss under vår resa.
Jag sa till henne: När du klarat denna beställning så kommer allt annat bli lätt.

Ett tag stretade vårt projekt åt alla håll och kanter, alla ville olika och alla hade idéer och synpunkter. Fast det var riktigt kul och ro det i land
även om det var en prövning mellan varven. Fläckvis såg det ut som det skulle stupa men sen tog vi nya tag och enades till slut och fick ett
riktigt bra resultat tycker jag. Det var ett unikt projekt som var kul att genomföra och just upphämtningen var riktigt grymt där alla deltagare
utom en var med. Det blev min fjärde Dornblüth vilka man inte kan få för många av.

Så nu är det ju bara att sitta lugnt i båten och vänta in din klocka.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » mån 06 aug 2018, 21:49

Haha! Kan tänka det! Jo jag och Jana har redan hunnit med en ansenlig mängd mail. :!AA Tanken är att köra till Kalbe och hämta den när den är klar. Bor i Skåne så det är inga jätte avstånd.
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » tis 07 aug 2018, 00:02

Kör över Puttgarten, vägarna mellan Rostock & Kalbe är hemska. Kräver markfrigång och fyrhjulsdrift. :!G
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » ons 08 aug 2018, 12:59

Jo det blir via Puttgarden. Tänkte på en sak som du kanske kan svara på. Hur är det med vatten skydd? Inte för att jag har för avsikt att bada eller duscha med klockan men är det 30m som gäller?
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » ons 08 aug 2018, 14:49

Omegamannen skrev:Jo det blir via Puttgarden. Tänkte på en sak som du kanske kan svara på. Hur är det med vatten skydd? Inte för att jag har för avsikt att bada eller duscha med klockan men är det 30m som gäller?

Ja 20 eller 30 minns inte vilket men ingen skruvad krona så man bör avstå att dränka den i vatten. :!G
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Rivalen » ons 15 aug 2018, 20:27

Grattis till härlig klocka!

Jag gillade att gravera Breguet Spring på min. Inte för att det är särskilt unikt, inte unikt alls med Breguet Spring - tvärtom. Men det är ganska unikt att en tillverkare sätter/graverar namnet på en annan tillverkares uppfinning på sitt verk. Och detta är det närmaste Breguet jag kommer. :!AA

Resan ner till Kalbe kommer du inte att ångra.

:!C

Baksida 2 besk Balansen.jpg
Baksida 2 besk Balansen.jpg (188.77 KiB) Visad 600 gånger
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav Omegamannen » lör 18 aug 2018, 21:02

Dornblüth verk är ju pleterade med rött guld antar jag!? Går det att få delar eller hela verket rhodium pleterat? Undrar mest för att jag är nyfiken. :!AA
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » lör 18 aug 2018, 21:37

Omegamannen skrev:Dornblüth verk är ju pleterade med rött guld antar jag!? Går det att få delar eller hela verket rhodium pleterat? Undrar mest för att jag är nyfiken. :!AA

De kan göra det men vill inte för resultatet blir för dåligt för att de ska kunna stå bakom det. Vi hade det uppe när vi gjorde vår.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » tis 21 aug 2018, 12:44

Hittade en bild på en Dornbluth med rhodium pleterat verk. Av bilden att döma tycker jag det ser bra ut.
Rhodium.jpg
Rhodium.jpg (248.01 KiB) Visad 496 gånger
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » tis 21 aug 2018, 17:48

Omegamannen skrev:Hittade en bild på en Dornbluth med rhodium pleterat verk. Av bilden att döma tycker jag det ser bra ut.

Jag tror detta är en av Rubens klockor. Som sagt det går att få det gjort men det är inget de är sugna på att göra. Ställ frågan till dem och se vad de svarar.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Omegamannen » tis 21 aug 2018, 19:43

Kan säkert stämma. Han hade en hel flock med Dornblüth. :!AA Är där någon fördel med rhodium jämfört med guld? Eller är det bara en utseende grej. Jag tycker verket gör sig bättre i guld.
Omegamannen
TimeToTalk medlem

Inläggav Jocke » tis 21 aug 2018, 20:43

Det är bara en ytbehandling så fördelen är nog noll, endast en utseendefråga.

Vi var lite inne på rhodium och blästrade ytor ett tag vilket är snyggt men sen är ju guld ytan ett Dornblüth signum och då blev det så.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Återgå till TimeToTalk