Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

Varning för säljare på Tradera, alias j_lind2009, Johan Lindgren...

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Varning för säljare på Tradera, alias j_lind2009, Johan Lindgren...

Inläggav Joakim C » sön 01 jul 2018, 11:12

Jag köpte en Omega, kaliber 283 från Johan Lindgren, alias "j_lind2009" och denne var defekt på flera sätt. Verket stoppade, tavlan repig, tidsinställningen glapp och så vidare. Med all bevisning jag skickade till Paypal, dömde de till min fördel och jag fick efter att ha returnerat Omega-uret pengarna återbetalade. Naturligtvis försökte jag först få säljaren att hedra sin vara och ta det i retur. Lindgren var helt oförstående och ansåg att han "friskrivit" från allt ansvar. Jag försökte även att "mötas på halva vägen" men även det vägrade Lindgren.

Sista raderna Lingren skriver i annonsen menar han i princip friskriver honom från allt ansvar, dessutom förväntas du upptäcka alla "defekter" på bilderna. Ett klassiskt knep av säljare som inte skriver i klartext vad som är felaktigheter. Och istället för att placera sina ur under "renoveringsobjekt" där de hör hemma, bedrar köparna.

Säljaren på Tradera: https://www.tradera.com/profile/items/991719/j-lind2009

Skärmavbild-2018-07-01-kl.-11.47.05.jpg
Skärmavbild-2018-07-01-kl.-11.47.05.jpg (147.06 KiB) Visad 294 gånger

Omega-såld-av-Johan-Lindgren.jpg
Omega-såld-av-Johan-Lindgren.jpg (310.01 KiB) Visad 294 gånger
Senast redigerad av Joakim C sön 01 jul 2018, 12:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Re: Varning för säljare på Tradera, alias j_lind2009, Johan Lindgren...

Inläggav Jocke » sön 01 jul 2018, 11:28

Jag skulle nog inte reklamerat köpet om jag bjudit på en annons med friskrivningsraden.
Där framgår ju vad som gäller om man köper på klockan anser jag.
Jag har själv sålt saker dödsbon och det är ju inte helt lätt som säljare att känna till allt
utan bättre då att gardera sig och då prissätta efter det som gäller.

Nu aktar jag mig för att sälja vintage klockor för det känns som om det är mer besvär än glädje.

Mina 2 cent.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Joakim C » sön 01 jul 2018, 11:43

Jocke skrev:Jag skulle nog inte reklamerat köpet om jag bjudit på en annons med friskrivningsraden.
Där framgår ju vad som gäller om man köper på klockan anser jag.
Jag har själv sålt saker dödsbon och det är ju inte helt lätt som säljare att känna till allt
utan bättre då att gardera sig och då prissätta efter det som gäller.

Nu aktar jag mig för att sälja vintage klockor för det känns som om det är mer besvär än glädje.

Mina 2 cent.

Det krävs massiv bevisning för att få pengarna tillbaka, bland annat 2 videor där jag visar att verket stoppar. Klockan beskrivs som fungerande. Seriösa säljare tar retur omedelbart utan tjafsande. De vill ha nöjda köpare. "Renoveringsobjekt" är rätt rubrik. För egen del bjuder jag inte på verk som inte fungerar eftersom det är för dyrt att serva om det inte är något speciellt ur, vill säga.
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav Åberg » sön 01 jul 2018, 22:20

Jag tycker det är här är tillräckligt illa för att hänga ut en person med hans riktiga namn. Nog kunde han skött det snyggare än så, men det låter som en ganska normal affär vid köp av gammalt ur på Tradera.
Åberg
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » mån 02 jul 2018, 08:33

Åberg skrev:Jag tycker det är här är tillräckligt illa för att hänga ut en person med hans riktiga namn. Nog kunde han skött det snyggare än så, men det låter som en ganska normal affär vid köp av gammalt ur på Tradera.

Jag kan inte säga det bättre än det Jocke skrev i tråden om Hamnefors; samma skrot och korn...

"Har man en sådan affärsmoral att man mörkar sina försäljningsobjekts brister brukar sluta med att man springer på
pumpen för eller senare. Att lägga allt ansvar på på köparen att han hittar dolda fel är ju helt absurt. Jag uppfostrades
med devisen att ärlighet varar längst, att blåsa folk rakt av är ingen bra lösning utan en högst idiotisk inställning."
Användarvisningsbild
Joakim C

Återgå till TimeToTalk