Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

fått en Constellation av släkting

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

fått en Constellation av släkting

Inläggav Letson » tor 21 jun 2018, 22:45

Hej, kan inget klockor, men nyfiken på denna jag ärvt. Troligen fick min farbror den på sin 50 årsdag 1968. Tacksam om någon kan berätta något tex tillv år, är den standard, el ovanlig, ev värde, mm. I bakstycket står 168004/14 18k 0,750. Fungerar, men om den går rätt vet jag inte. Det finns inget certifikat till den.
2EA319E6-9969-4484-8C4E-0CE6A21ADF8F.jpeg
2EA319E6-9969-4484-8C4E-0CE6A21ADF8F.jpeg (1.02 MiB) Visad 364 gånger
Letson
TimeToTalk medlem

Re: fått en Constellation av släkting

Inläggav Joakim C » fre 22 jun 2018, 07:54

60-tal som du säger och uret måste öppnas för att kunna bestämma exakt när. En attraktiv modell, siffrorna är referensnumret och det är ett guldur. En attraktiv model som sprungit iväg i marknadspris de senare åren. Du har originalbox och se om du inte kan få fram mer dokument till uret. Jag antar att du ska behålla detta. Men om du ska sälja är all dokumentation av värde. Och kan du påvisa att uret endast haft en ägare är det bra. Egna handskrivna "provenienser" går alldeles utmärkt.

Marknadsvärde varierar kraftigt beroende på skick som betyder nästan allt på gamla ur. Omkring 15-30 tusen kan jag tänka mig. Ju finare skick desto bättre samt att delarna är originaldelar.
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Letson » fre 22 jun 2018, 08:21

Jo jag behåller den, absolut. får väl börja använda armbandsur, som jag inte gjort på trettio år. Tyvärr finns ingen dokumentation, trots att han sparade "allt", så har jag inte hittat något. Men jag vet ju att jag är den enda som haft den efter honom. Kanske skall kosta på en service, verkar ju finnas många ställen och prisklasser, bor i Sthlm så Farfar eller ABC Hornsg, rekommenderar ju många, i olika trådar. Något tips?
en fråga; hur ställer jag om datum? känner bara 1 "klick", och vågar inte dra för hårt.
Letson
TimeToTalk medlem

Inläggav Stefan N » fre 22 jun 2018, 08:44

En service lär ju va på sin plats om den inte gjorts på länge.
Datum ställer du antagligen genom att helt enkelt vrida fram visarna tills det önskade datumet kommer.
Stefan N
TimeToTalk medlem

Inläggav Letson » fre 22 jun 2018, 08:59

Ok! jag tänkte det kanske skall finnas ett till läge på kronan..
Och, bör man undvika att skruva baklänges, eller spelar det ingen roll?
Letson
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » fre 22 jun 2018, 09:05

Letson skrev:Jo jag behåller den, absolut. får väl börja använda armbandsur, som jag inte gjort på trettio år. Tyvärr finns ingen dokumentation, trots att han sparade "allt", så har jag inte hittat något. Men jag vet ju att jag är den enda som haft den efter honom. Kanske skall kosta på en service, verkar ju finnas många ställen och prisklasser, bor i Sthlm så Farfar eller ABC Hornsg, rekommenderar ju många, i olika trådar. Något tips?
en fråga; hur ställer jag om datum? känner bara 1 "klick", och vågar inte dra för hårt.

Jag tror ditt verk är kaliber 561 utan snabbinställning av datumet. Då är det till att skruva varvet runt i gängse ordning. Kronan har 2 lägen annars är det gängse att de har tre lägen. Det finns också verk där man stötvis drar ut kronan för att ställa datumet.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_561
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Inläggav Letson » fre 22 jun 2018, 11:32

Tack för informationen!

har nu försökt googla på den, inte helt lätt, verkar finnas samtida modeller, med små skillnader?
Letson
TimeToTalk medlem

Inläggav Rivalen » ons 27 jun 2018, 11:09

Om du vill veta mer om Constellations så pröva att PMa styggepyggeno1. Han postar inte ofta numera, men han kan det mesta om Constellations.

Tidigare hade jag hans Constellation-guide i min blogg, men hans underbara bilder försvann så jag ficka ändra lite, men kanske ändå något läsvärt här?
http://klockinfo.se/kopa-omega/omega-constellation-guide/
Bild
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Återgå till TimeToTalk