Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

ETA 7750 problem - Vad tror ni?

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

ETA 7750 problem - Vad tror ni?

Inläggav DrDre » mån 07 maj 2018, 10:20

Nyligen köpte jag en klocka med ett ETA 7750 urverk. Klockan snurrade när jag tog hand om den och efter det satte jag den på handen och använde den en dag (rörde mig rätt mycket). Efter ca 28 timmar (dagen efter på kvällen) stannar klockan. Jag hör hur rotorn rör sig.

7750 är ju ett vanligt urverk så jag ville höra om det finns någon som har varit med om något liknande eller som har någon ide vad det kan vara för fel?

(Köparen har erbjudit sig att ta tillbaka klockan, men jag gillar den och om det bara är ngn liten struntsak vill jag behålla den).
DrDre
TimeToTalk medlem

Re: ETA 7750 problem - Vad tror ni?

Inläggav jojo » tis 08 maj 2018, 05:26

Supersvår fråga
Låter som servicedax helt enkelt
Med vilka förehavande köptes klockan servad eller oservad finns det servicehistorik
Vad är det för märke det kan ha stor betydelse på servicekostnad oavsätt vem som gjort urverket

Jag själv använder mina klockor och de begangnade jag köpt har jag liksom alltid en service i inräkning inom snar framtid
Var priset rätt är klockan rätt ta en service och njut

Med vänlig hälsning, jojo
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem

Inläggav 6r15c » ons 09 maj 2018, 09:18

(Obs 7750 är känslig för manuell uppdrag så gör det sakta och bara så mycket att klockan börjar gå av sig själv)

Om den har det försök dra upp den manuellt.
Om man känner att fjädern spänns och det blir trögare o trögare allt eftersom man drar upp den dvs som "vanligt". Då är fjädern som lagrar all energi hel men energin kommer inte ut ur den till övriga mekanismen. Dvs något är fel/sönder.

Men om du kan dra upp klockan i all evighet utan att komma till att det går trögare o trögare och till sist ett stopp. Så är fjädern av/trasig och lagrar ingen energi och då finns det ingen energi som kan driva urverket och då står den stilla..

Lycka till med felsökningen!
6r15c
TimeToTalk medlem

Inläggav DrDre » ons 09 maj 2018, 15:02

6r15c skrev:(Obs 7750 är känslig för manuell uppdrag så gör det sakta och bara så mycket att klockan börjar gå av sig själv)

Om man känner att fjädern spänns och det blir trögare o trögare allt eftersom man drar upp den dvs som "vanligt". Då är fjädern som lagrar all energi hel men energin kommer inte ut ur den till övriga mekanismen. Dvs något är fel/sönder.

Men om du kan dra upp klockan i all evighet utan att komma till att det går trögare o trögare och till sist ett stopp. Så är fjädern av/trasig och lagrar ingen energi och då finns det ingen energi som kan driva urverket och då står den stilla..

Tackar för svaret. Det låter rimligt att det kan vara fjädern. Efter två dagar kontinuerligt på handleden så stannar klockan efter bara ett par timmar (att jämföra med min ETA-baserade Navitimer som efter samma tid på handen kan ligga hemma i över 36 h och ändå går när man tar upp den igen).

Det är också lite småknixigt att vrida upp den. Det är som om den hoppar över något, som om det är några kugghjul som inte hakar i ordentligt. Vet dock inte om de två egenheterna har något med varandra att göra.

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket en fjäder kostar? Jag förmodar att det är en vanlig ETA 7750?
DrDre
TimeToTalk medlem

Inläggav 6r15c » ons 09 maj 2018, 17:26

DrDre skrev:
6r15c skrev:(Obs 7750 är känslig för manuell uppdrag så gör det sakta och bara så mycket att klockan börjar gå av sig själv)

Tackar för svaret. Det låter rimligt att det kan vara fjädern. Efter två dagar kontinuerligt på handleden så stannar klockan efter bara ett par timmar (att jämföra med min ETA-baserade Navitimer som efter samma tid på handen kan ligga hemma i över 36 h och ändå går när man tar upp den igen).

Det är också lite småknixigt att vrida upp den. Det är som om den hoppar över något, som om det är några kugghjul som inte hakar i ordentligt. Vet dock inte om de två egenheterna har något med varandra att göra.

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket en fjäder kostar? Jag förmodar att det är en vanlig ETA 7750?

Ja nu när du säger att den går lite grann (=fjäder är hel) men den går bara ett kort tag plus att den hopar över något vid uppdrag gör att det troligen är detta som är felet som du kan läsa här om:
http://www.rwg.bz/board/index.php?/topic/1613-a7750-handwinding-damage-wind-at-your-own-risk-so-easy-to-cause-damage/

Så det är med stor sannolikhet reparation som gäller.. :(
6r15c
TimeToTalk medlem

Inläggav Matte85 » mån 18 jun 2018, 11:32

Det här med att automatiska urverk tar skada av att dra upp dem stämmer inte. Iallafall inte om verket är i bra servat skick.
Matte85
TimeToTalk medlem

Återgå till TimeToTalk