Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Erikson Urhandel

Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

  • Annons
Glashütte Original

Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » ons 15 jun 2016, 12:55

Du kan skicka klockor med "Värde" upptill ett försäkrat värde till och med 49999:- (min tolkning av "till" 50000:-). Förutsatt att du kan styrka det aktuella värdet vid t ex en förlust.

Men skickar du en klocka för t ex 51000:- med "Värde" och den kommer bort, så får du inte ett öre. Om du får något om det du skickar en 50000:-s klocka kan bli en tolkning av ords betydelse. Därför skriver jag t o m 49999:-.

Så det finns ett "stup" i denna försäkring och går du över "kanten", så faller du ner till NOLL. Kan vara värt att veta.

REK 10000:- fungerar på motsvarande sätt om jag förstått PostNord rätt.

Detta säger inte att "Värde" inte är ett bra transportsätt, men försäkringsregeln enligt ovan är värd att känna till. Rekommenderar att du själv kollar med PostNord, för min info är ett halvår gammal och det kan ha ändrats.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Jocke » ons 15 jun 2016, 16:55

Om inte mitt minne sviker mig så försäkrar inte Postnord klockor.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 16:17

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav 959swede » ons 15 jun 2016, 17:16

De försäkrar inte klockor eller smycken, eller sånt som är stöldbegärligt................

Bra firma.

H.
Användarvisningsbild
959swede
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 16:46
Ort: Tumba del Sol

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Joakim C » ons 15 jun 2016, 18:23

959swede skrev:De försäkrar inte klockor eller smycken, eller sånt som är stöldbegärligt................

Bra firma.

H.


- Nej, och det är ju för jävligt att folk envisas med att skicka värdefulla grejer med värdepost :!D :!D
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7
 
Inlägg: 356
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 01:45

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » ons 15 jun 2016, 18:55

Det jag beskriver, så beskrevs det för mig vid mitt samtal med PostNord för ett halvår sedan. Har någon läst deras villkor eller talat med dem efter det, när ni hävdar att de inte försäkrar klockor? Pratar inte om Postpaket nu, utan Värde 50000:- och REK 10000:-.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav 959swede » ons 15 jun 2016, 19:06

Jag har haft ett mycket ingående samtal med ansvarig för värdepaket.

De ger ingen ersättning av klockor.

Men de vill gärna sälja ett värdepaket frakt........
Användarvisningsbild
959swede
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 16:46
Ort: Tumba del Sol

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » ons 15 jun 2016, 19:26

Underligt att vi kan få så olika svar. Har pratat med Post Nord flera gånger och aldrig fått det besked som du har fått. Måste jag kolla imorgon.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » ons 15 jun 2016, 19:56

Det är denna tjänsten jag menar och kommer att kolla upp imorgon. Läs gärna det två sista raderna till höger liksom beskrivning av tillåtet innehåll. Att det med den innehållsbeskrivningen skulle hålla vid tvist att hävda att ädelstenar är Ok, men vi menade att klockor inte är Ok, tror jag inte håller. Men kollas ska det.

Längst ner "Värde" klicka på datumen till höger så får ni en PDF.

http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/villkor/Sidor/tjanstevillkor.aspx
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » tor 16 jun 2016, 11:02

Victoria på PNs Kundservice bekräftade att man kan skicka nya eller begagnade ädelstenar och nya eller begagnade klockor med "Värde" och att de är försäkrade upp till 50.000:-.

Men vi nöjer oss inte där, vi vill ha det i skrift, så jag återkommer.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Scaramanga » tor 16 jun 2016, 11:14

Rivalen skrev:Victoria på PNs Kundservice bekräftade att man kan skicka nya eller begagnade ädelstenar och nya eller begagnade klockor med "Värde" och att de är försäkrade upp till 50.000:-.

Men vi nöjer oss inte där, vi vill ha det i skrift, så jag återkommer.


Mycket bra! Detta är en fråga som irriterat mig i några år nu. Postnord själva har ju svårt att förstå sin egna bestämmelser är min uppfattning.
Scaramanga
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 542
Blev medlem: tor 13 dec 2012, 22:52

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav 959swede » tor 16 jun 2016, 14:23

Då du inte fattar att jag genomfört detta i praktiken och välkomnar dig att testa postnords regler, när det väl händer.

De godtar inte kvitton eller värden du anser att du ska ersättas med.

De bestämmer om de vill ge dig ersättning.

Jag har numer egna försäkringar om det "försvinner " någon dinka på postnord.

H.
Användarvisningsbild
959swede
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 16:46
Ort: Tumba del Sol

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » tor 16 jun 2016, 22:03

Vad är det för erfarenheter du har? Har du förlorat paket som skickats med "Värde"? Vad hände med ersättningen? Var Värde-tejpen intakt när du fick paketet? Var innehållet ändå stulet, skadat?

Någon mer som förlorat klockor som ni skickat med "Värde"?
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav jojo » fre 17 jun 2016, 07:46

Jag saknar ett brev med hotellcheckar som skickats som värde
Ca 15000kr det skulle delats ut till mig men ingen har ringt på eller sökt mig
Därefter lämnades kuvertet på lokala utdelningsplatsen enligt deras spårning

När jag får ett avi efter tre dagar att det finns att hämta på tobak där jag bor
Vid det besöket finns inget kuvert eller mottagande av tobak endast en notis på postnord var brevet ska befinna sig

Ingen på postnord har återkommit till mig ang vad som har hänt trots dagliga samtal från mig
Bara att de godtyckligt skriver att de sökt mig utan att de faktiskt ej ringt på min dörr
Gör detta till en icke seriös firma
Man borde lägga ett konkurs krav på dem enligt mig

Jonas jojo
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: tor 20 dec 2012, 09:06

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » fre 17 jun 2016, 12:08

Hur tråkigt som helst Jonas.

Kort uppdatering: Mailutbyte med Post Nords Kundservicechef och jag tolkade det som att hon med viss lättnad gav mig en mail adress till person som lär vara ansvarig för tjänsten "Värde". Mail är skickat med ett antal grundläggande frågor. Förvänta er inte att jag återkommer snabbt, för jag tror att detta kommer att ta tid. men nu har jag krokat tag, så nu hänger jag i tills vi vet mer om vad som gäller principiellt.

Sedan kan vi alla drabbas av en transportör som gör ett dåligt jobb.

Vad jag vill försöka bidra till att komma underfund med är om villkoren för tjänsten "Värde" avseende just klockor mellan privatpersoner och även villkoren för ersättning vid vissa givna scenarion. T ex en vanlig transport av en såld klocka. Och en transport av en klocka till AD för service - köpt för att visst pris, värd mkt mer idag - försvinner under transsporten - hur mkt får man i ersättning. Och söker att få alla besked skriftligt.

Sedan återstår det att se vad som händer. :!AA
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Då har jag fått svar om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » mån 20 jun 2016, 11:56

Jag har valt att inte lämna ut namn och mailadress, men annars är fråga och svar oredigerat. Denne killen känner uppenbarligen att han är rätt person att ta svar på frågorna. Den som har, eller får problem med Post Nord på ett sätt som strider mot det han hävdar i detta mail kan PMa mig, så skall ni få mailkopia komplett med namn och adress. Jag skall också justera lite på min hemsida och ev göra en undersida där denna konversation kan läsas.

Var och en får dra sina egna slutsatser. Men finns det allmängiltiga följdfrågor ni tycker bör ställas så skriv här i tråden.

Först deras svar, sedan mina frågor och sist regelverket.

Svar från Post Nord
Hej!
Beklagar att du fått olika besked från vår kundservice men förklaringen är nog att det är sällan som de stöter på frågor om tjänsten Värde. Som privatperson omfattas du inte av de villkor du fått av A men jag skickar dig de korrekta.

Din klocka är fullt försäkrad till det styrkta marknadsvärdet. För tydlighets skull så är inte marknadsvärdet detsamma som det en köpare är villig att betala. Du bör skaffa ett intyg från en oberoende part som kan styrka vad klockan är värd. Ex en Rolexhandlare eller en antikhandlare med kunskap om klockar.
Skulle din försändelse försvinna i vår hantering så är det du som avsändare som har rätt till ersättningen och det är också lämpligt att det är du som reklamerar då du ska visa upp intyg på marknadsvärdet.

Värde kan innehålla det du räknar upp nedan så en klocka går alldeles utmärkt att skicka. Har klockan en styrkt marknadsvärde på mer än 50 000 kr och du ändå skickar den med PostNord Värde, och den försvinner på vägen till mottagaren, så får du ingen ersättning alls.

Å grattis till en fin prisutveckling.

//m

Bilaga Tjänstevillkor Värde

Mina frågor
Hej!

Bakgrunden varför jag skriver till dig är att jag får olika besked från er Kundservice och när jag ber att få deras muntliga besked i skrift via mail, så lovar de att göra så, men sedan händer ingenting. Jag ringer som privatperson till Kundservice och kontaktar nu också dig som privatperson.

Så till mina frågor:

Jag köpte en Rolex Submariner för två år sedan för 43.000:- och nu är jag på väg att sälja den till en privatperson i Göteborg för 48.000:- (trevlig prisutveckling).

Är Post Nords tjänst "Värde" ett lämpligt transportalternativ för min klocka?
Är min klocka fullt försäkrad om jag använder "Värde"? M a o får jag
48.000:- om den kommer bort i er transport?
Är det jag som avsändare, eller mottagaren, som skall reklamera till er om Värde - försändelsen kommer bort?
Är det mottagaren eller jag som avsändare (köpare av Värde - tjänsten) som har rätt till ersättningen?

Dessutom vill jag fråga om den fil A skickade med är de villkor som gäller för en sådan här försändelse mellan privatpersoner? Var på Post Nords hemsida kan jag hitta dessa villkor som framgår av Agnes fil - länk?

"Värde" är försäkrat upp till och med 50.000:- för dyrbart innehåll, t ex ädelstenar och klockor - stämmer det?
Om man skickar en klocka värd mer än 50.000:-, t ex 50.001:- och den går förlorad under transport, så utgår ingen ersättning alls?

M, tack för att du tar dig tid att svara på dessa frågor. Det är inte bara jag som ser fram emot ditt svar/klargörande.

Med vänlig hälsning


De villkor M skickade med:



Värde
Tjänstevillkor (för kontantbetalande kunder)
Det är PostNord Sverige AB (org. nr. 556711-5695) som tillhandahåller
denna tjänst. Annat dotterbolag till PostNord Group
AB (org. nr. 556128-6559) kan vara befullmäktigad att ingå
avtal å PostNord Sverige AB:s vägnar. PostNord Sverige AB är
dock alltid kundens avtalspart. Med ”PostNord” avses i dessa
tjänstevillkor samt prislista och eventuella övriga villkor tillhörande
dessa tjänster PostNord Sverige AB.
Såvida inte annat anges i dessa tjänstevillkor gäller för dessa
tjänster också PostNords Allmänna Villkor, PAV.
Följande tillägg kan väljas till Värde:
 Personlig utlämning
 Ändrat förfogande
De gemensamma bestämmelserna för Värde med tillägg beskrivs
i punkten 1 nedan. Tilläggen beskrivs i punkten 2. Där
framgår även eventuella avvikelser från de gemensamma
bestämmelserna.
Innehåll:
1 Försändelsen 1
2 Tilläggstjänster 2
1 Försändelsen
1.1 Mått och vikt
Maximimått: Längd+omkrets 2000 mm
Minimimått: Längd 140 mm
Bredd 90 mm
Rulle:
Maximimått: Längd+omkrets 2000 mm
Minimimått: Längd 100 mm
Längden + dubbla diametern 170 mm
Maximivikt: 20 kg
1.2 Innehåll
Ett Värde får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 SEK om
innehållet är betalningsmedel. Med betalningsmedel avses
kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.
Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett
marknadsvärde upp till 50 000 SEK.
För vapen gäller att huvuddel och vital del skickas i separata
värdeförsändelser. Observera att vapenlagen skall följas.
PostNord ser gärna att kunden även har vapenlås på vapnets
huvuddel.
Explosiv ammunition är inte tillåtet att skicka med PostNord
(d.v.s. ammunition laddat med krut, kolsyra eller brandfarlig
vätska).
1.3 Omslag
Innehållet i ett Värde emballeras på ett sådant sätt att det inte
går att komma åt innehållet utan att göra fullt synliga skador
på omslaget eller förseglingen. Försändelsen ska förseglas med
särskild värdetejp, med lacksigill eller med någon annan försegling
som är godkänd av PostNord.
Fönsterkuvert får inte användas. Betalningsmedel ska distribueras
i särskilda värdeväskor som färgar innehållet vid inbrottsförsök.
1.4 Märkning
Försändelsen ska förses med mottagarens namn och adress.
1.5 Inlämning
Värde kan lämnas in vid PostNords Företagscenter eller till
lantbrevbärare. Ett inlämningskvitto på inlämnade Värde lämnas.
Högst en försändelse per kund får lämnas in per ort och dag
om innehållet är betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får flera
Värdeförsändelser lämnas in vid ett och samma tillfälle under
förutsättning att det sammanlagda marknadsvärdet av kundens
försändelser inte överstiger ett marknadsvärde av
500 000 SEK per inlämningsdag och inlämningsort.
1.6 Utlämning
Utlämning sker via Företagscenter eller via lantbrevbärare.
Försändelsen utlämnas endast mot kvittering. Det är adressaten
eller av denne befullmäktigat ombud som skall kvittera.
Beträffande adressering och adressat, se punkten 1.4.
 Om adressaten är ett företag, en myndighet eller
annan organisation skall firmatecknare eller befullmäktigat
ombud kvittera.
 Om adressaten är en person skall denne eller befullmäktigat
ombud kvittera.
1.6.1 Röntgen av försändelser med flyg
Vid flygtransport kommer försändelsen att röntgas enligt
bestämmelser i EU-förordning EG 300/2008. Om innehållet i
försändelsen inte kan identifieras vid sådan röntgen kommer
flygtransport att vägras. Försändelsen kommer i så fall, om
möjligt, transporteras till mottagaren med annat transportmedel
med leveransförsening som följd. I övriga fall kommer
försändelsen att returneras till avsändaren.
1.7 Ansvar
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med
högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med
50 000 SEK vid övrigt innehåll.
Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det
lägsta av följande:
 Det högsta tillåtna marknadsvärdet
 Det styrkta marknadsvärdet
Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet
utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.
t_varde.docx (2015 nov) 2(2)
2 Tilläggstjänster
2.1 Personlig utlämning
Personlig utlämning kan kombineras med Värde och kan endast användas när adressaten är privatperson.
Märkning
På försändelsen ska kunden ange texten ”Personlig utlämning”.
Utlämning
PostNord lämnar ut försändelsen endast om adressaten skriver under och hämtar försändelsen personligen. Fullmakt och budförfarande gäller inte.
2.2 Ändrat förfogande
Med ändrat förfogande avses att avsändaren kan begära att försändelsen efter inlämningen till PostNord men före utläm-ningen till adressaten
 kan förses med ändrad liggetid
 kan skickas tillbaka till avsändaren
 kan förses med ny adress (samma mottagare)
Huruvida ändrat förfogande är möjligt att utföra eller inte bedöms av PostNord från fall till fall.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav hemingway1999 » mån 20 jun 2016, 12:08

Tack, Rivalen, för att du grävt vidare i det här! Det innebär alltså att man alltid borde fixa värderingsintyg på de klockor man skickar?

/Henrik
Användarvisningsbild
hemingway1999
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 802
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:54

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » mån 20 jun 2016, 12:17

Det kulle jag kunna tänka mig som en följdfråga med alternativet att man har ett kvitto på ett inköp och sedan ett allmänt hållet intyg från en AD om rimlig värdebedömning. Så man skulle kanske kunna skaffa fram intyget när det gått åt h-vete. Så många Värde försändelser slarvar de nog inte bort, utan det skulle bli oproportionerligt dyrt för klockkunderna att ta fram intyg i förväg. Får klura på den lite.

Här kommer en länk som jag letat upp på Post Nord Värde ang villkor. Borde vara samma som M citerar, men jag har inte jämfört texten i detalj, å andra sidan är nog de viktigaste frågorn klarlagda.
http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/villkor/Sidor/tjanstevillkor.aspx

Edit: Hans svar om vem som har reklamationsrätt och vem som får ersättningen, visa upp intyget etc indikerar för mig att säljaren bör ta ansvaret för en sådan frakt. Ex: man har fått 48k i förskott. Paketet kommer bort. Så snart PN konstaterat att det är en förlust, så återbetalar säljaren 48k till köparen och tar reklamationen med PN för att själv bli kompenserad. Det är för mig det enda rimliga. Tycker det är en fördel om parterna är överens om transportmetod och vad som skall hända vid konstaterad förlust(skada).
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Jocke » mån 20 jun 2016, 18:06

Det är alltid avsändaren som reklamerar och får ersättning så det ligger på säljarens ansvar att gardera
sig eller se till så att avtalet man sluter med köparen följs.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 16:17

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav jojo » fre 08 jul 2016, 11:23

jojo skrev:Jag saknar ett brev med hotellcheckar som skickats som värde
Ca 15000kr det skulle delats ut till mig men ingen har ringt på eller sökt mig
Därefter lämnades kuvertet på lokala utdelningsplatsen enligt deras spårning

När jag får ett avi efter tre dagar att det finns att hämta på tobak där jag bor
Vid det besöket finns inget kuvert eller mottagande av tobak endast en notis på postnord var brevet ska befinna sig

Ingen på postnord har återkommit till mig ang vad som har hänt trots dagliga samtal från mig
Bara att de godtyckligt skriver att de sökt mig utan att de faktiskt ej ringt på min dörr
Gör detta till en icke seriös firma
Man borde lägga ett konkurs krav på dem enligt mig

Jonas jojo


Update
I dag har ännu ingen handledare fått mitt ärende (30 dagar sedan den skulle vara framme)
Därför kan jag inte få bli kopplad till någon ansvarig på post nord

De kommer dock möjligt endast betala ut för frakt inte värdet fick jag besked om
Ville därför lyfta detta så ingen skickar något värde via post nord och blir blåst på skälva värde biten som post nord inte bu vill kännas vid

Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: tor 20 dec 2012, 09:06

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav S.L » fre 08 jul 2016, 11:46

jojo skrev:
jojo skrev:Jag saknar ett brev med hotellcheckar som skickats som värde
Ca 15000kr det skulle delats ut till mig men ingen har ringt på eller sökt mig
Därefter lämnades kuvertet på lokala utdelningsplatsen enligt deras spårning

När jag får ett avi efter tre dagar att det finns att hämta på tobak där jag bor
Vid det besöket finns inget kuvert eller mottagande av tobak endast en notis på postnord var brevet ska befinna sig

Ingen på postnord har återkommit till mig ang vad som har hänt trots dagliga samtal från mig
Bara att de godtyckligt skriver att de sökt mig utan att de faktiskt ej ringt på min dörr
Gör detta till en icke seriös firma
Man borde lägga ett konkurs krav på dem enligt mig

Jonas jojo


Update
I dag har ännu ingen handledare fått mitt ärende (30 dagar sedan den skulle vara framme)
Därför kan jag inte få bli kopplad till någon ansvarig på post nord

De kommer dock möjligt endast betala ut för frakt inte värdet fick jag besked om
Ville därför lyfta detta så ingen skickar något värde via post nord och blir blåst på skälva värde biten som post nord inte bu vill kännas vid

Jonas


Kan man ens reklamera som mottagare?
Användarvisningsbild
S.L
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » fre 08 jul 2016, 11:58

SL ställer en relevant fråga. Jag är inte klar med min Post Nord utforskning, men länkar ändå. Rekommenderar att du kontaktar kundserviceansvarig enligt länken. Om du inte får reklamera, utan det skall ske av avsändaren, så borde det vara enkelt för dem att ge det beskedet.

När vi handlar klockor så är detta också en faktor. Vi måste vara överens om vem som tar ansvaret för frakten. Inte som jag hörde en säljare säga. Jag förmedlar bara frakttjänsten. När jag lämnat till fraktbolaget upphör mitt ansvar. En sådan säljare skulle jag inte handla av.

http://klockinfo.hemsida24.se/frakt-f%C3%B6rs%C3%A4kring/post-nord-32477381

Jag mailar dig lite namn Jonas

Edit: Den skrigtliga fråga jag ställde till deras Kundservice via deras hemsida om värde fick inget svar från Kundservice. Har inte tagit det med deras Kundservicechef, men det har jag ambitionen att göra e semestern. Något är illa fel hos deras Kundservice.
Senast redigerad av Rivalen fre 08 jul 2016, 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav jojo » fre 08 jul 2016, 12:03

Nej bara som avsändare

Nu är jag ansvarig över Stockholms kontoret så jag är både avsändare och mottagare :!I
Men då ingen handledare tilldelats mitt ärende ännu så sker ingen efterforskning eller spårning vart den tar vägen
Så att säga ingen har koll

image.jpg
image.jpg (49.71 KiB) Visad 2678 gånger


Utan handläggare får jag ingen möjlighet att själv kunna söka eller bli kopplad via växel till ev chef för att få svar
Med andra ord skiter de i sina betalande kunder och flyr ansvar

Jonas
Bild
Användarvisningsbild
jojo
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: tor 20 dec 2012, 09:06

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Rivalen » fre 08 jul 2016, 12:16

Men nu skall du kunna maila rätt in till Chefen för Kundservice och till Produktansvarig för tjänsten Värde. Och skriftligt är alltid svårare att dribbla bort. Lycka till!

Efter semestern fortsätter Uppdrag Grävning och då skall vi bl a granska vad Post Nord menar med marknadsvärde och värdeintyg och hur de menar att kravet på värdeintyg skall kunna hanteras på ett rimligt sätt. :!AA
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7
 
Inlägg: 3743
Blev medlem: tis 11 sep 2012, 18:30

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Jocke » fre 08 jul 2016, 17:36

Reklamation hos Postnord är nog svårare att få till än att få 7 rätt på Lotto. Den som ansvarar för den avdelningen
lyfter nog en fet bonus varje år. Att ta betalt för en tjänst som typ företagspaket med leverans dagen därpå innan
17 funkar ju inte riktigt som det är tänkt. Man betalar extra för en tjänst och får den inte utförd vilket jag anser
borde betyda att man får tillbaks den kostnaden som tjänsten kostar extra, men tji får man. Tyvärr är det ju betalaren
av frakten som ska reklamera vilket han inte har tid med normalt, han har ju betalt och skickat försändelsen och gjort
vad han skall.. Den drabbade (mottagaren) kan inte reklamera eftersom han inte har ett avtal med Postnord och man
kan ju inte belasta avsändaren som gjort sin del korrekt. Så det slutar med att det inte blir någon reklamation utan
man ger upp rätt snabbt när man väl fått paketen. De vet ju att man måste anlita de igen så de klarar sig i slutändan.

Postnord suger.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7
 
Inlägg: 4214
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 16:17

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Stefan N » fre 04 maj 2018, 20:05

Finns det nåt vettigt sätt idag att som privatperson skicka en klocka?
Stefan N
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 12:50

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Joakim C » lör 05 maj 2018, 10:19

Stefan N skrev:Finns det nåt vettigt sätt idag att som privatperson skicka en klocka?


Oftast använder jag Rek till utlandet för upp till det värdet och ibland högre. Jag skriver alltid "clock/watch for spares, repair" på tullhandlingarna". Dock får jag som max endast 10 papp i ersättning om det sker något. Tänk på att det vid en reklamation gäller att kunna styrka värdet och att det på dokumentets skrivna värde inte överstiger Rek-beloppet, då får du inte ett nickel! (Jag har till dags datum reklamerat och fått ersättning för ett Rek som försvann spårlöst).

En skärmdump på exempelvis en E-bay försäljning går bra som bevis på värdet. Och att du har bilder på varan som väl dokumenterar denna om det går åt helvete med transporten.

Ibland skickar jag via EMS; snabbast och känns som det pålitligaste transportsättet. men då är det i princip ingen ersättning förutom Special Drawing Rights (SDR) omkring 12 kronor/SDR. EMS är dyrare och skickar jag oersättliga varor eller väldigt dyrbara är det med en speciell transportförsäkring (se nedan). Kostar en rejäl slant dock.

Denna sida är bra att boka frakt via exempelvis Fedex, UPS och så vidare, transportförsäkring finns som tillval: https://billigtpaket.se Varuförsäkringen kostar 5% av varans värde.

Sammanfattning: Varuvärde upp till 10.000 kronor och ibland mer, beroende på hur stresstålig och ont i imagen man klarar av :!X Posten. För snabb, spårbar befordran i nästan alla länder, då är det EMS och det är rejält dyrare än vanligt REK. För att kunna sova riktigt gott och med oersättliga samlargrejer, dyrare ur, då är det via UPS, Fedex med flera och en transportförsäkring.

På tullhandlingarna skriver jag som nämnt att det är någon tidmätare för service och reservdelar.

Tillägg: Jag skulle testa att posta ett armbandur på Posten Företagscenter och skicka med "värde". När damen gjort allt klart skrevs villkoren ut och jag läste. "Gäller ej dyrbara klockor" - Ridå, alltså! Alltså fungerar det idag inte att skicka med "värde" enligt villkoren. Vad du gör i praktiken är ju en annan sak.

Det måste vara underbart att sälja en komersiell tjänst och ta betalt för "värdepost" men slippa ta ansvar och betala ett nickel i ersättning till kunden om paketet försvinner. :!B :!D
Senast redigerad av Joakim C lör 05 maj 2018, 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7
 
Inlägg: 356
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 01:45

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Stefan N » lör 05 maj 2018, 10:35

Jag åker och hämtar klockan verkar det som nu, det är för riskabelt att skicka tyvärr. Synd att ingen har en vettig tjänst som går att lita på.
Stefan N
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 12:50

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Joakim C » lör 05 maj 2018, 10:38

Stefan N skrev:Jag åker och hämtar klockan verkar det som nu, det är för riskabelt att skicka tyvärr. Synd att ingen har en vettig tjänst som går att lita på.

Vad ska du få hemsänt?
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7
 
Inlägg: 356
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 01:45

Re: Alla är väl medvetna om PostNords regler för "Värde"?

Inläggav Karl » lör 05 maj 2018, 22:08

Mitt försäkringsbolag tar smällen om postkort inte skulle göra det som jag förstått det.
Användarvisningsbild
Karl
TimeToTalk medlem
 
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 08 mar 2017, 21:33


Återgå till TimeToTalk

Vilka är online

Medlemmar online: Bing [Bot], easycure1974, Naffe

Northtwentytwo