Franks Ur.Återförsäljare för Glashütte Original
Klockmaster Stockholm

Klockfoto - ny kamera, vad kör ni?...

Allmän diskussion om klockor och klockrelaterade saker.

Moderator: Jocke

• Annons
Glashütte Original

Klockfoto - ny kamera, vad kör ni?...

Inläggav Joakim C » ons 11 okt 2017, 10:41

- Jag står i begrepp att uppgradera och det är Nikon som gäller. Jag har testat D750 och kikat på på D500. Jag står i valet mellan fullformat och DX-format. Vad jobbar ni med?
Användarvisningsbild
Joakim C
TimeToTalk medlem Club Seven 4/7

Re: Klockfoto - ny kamera, vad kör ni?...

Inläggav Jocke » ons 11 okt 2017, 18:31

Joakim C skrev:- Jag står i begrepp att uppgradera och det är Nikon som gäller. Jag har testat D750 och kikat på på D500. Jag står i valet mellan fullformat och DX-format. Vad jobbar ni med?

Jag skulle nog gå på FX, visserligen blir det dyrare men FX optiken håller ju länge. Köper du DX optik och sen vill gå upp
till FX så måste du byta dessa också. Kör du DX är tipset att köpa FX optik som fungera utmärkt ihop med lilla sensorn.

Jag började med DX en D300s sen steppade jag upp till en D700 FX som senare ersattes med en D3x. Idag är det D700 som
gäller till klockbilder i studion som jag tycker passar mig bättre och så får D3x hänga med utomhus istället. Jag har ett knippe
objektiv, Nikon 105mm macro, 70-200 och ett 28-300 som jag använder mest. Till klockfoto kör jag med ett Zeiss 100mm Macro
Planar som är helt oslagbart.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav S.L » mån 16 okt 2017, 13:42

Iphone 6.
Användarvisningsbild
S.L
TimeToTalk medlem

Inläggav vonhall » mån 16 okt 2017, 14:44

Kör med Canon 5d MK3 samt en Canon G1x!
Användarvisningsbild
vonhall
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » tis 12 dec 2017, 16:16

Nu har jag äntligen bestämt mig och beställt en ny kamera med objektiv! Det blir ett systemskifte. Jag kan vara ganska velig och först funderade jag på fullformat men efter att provat lite nya mindre grejer hos den lokala fotohandlaren slog jag till. Olympus blev det och det ska bli spännade om några dagar. För den hugade ligger min Micro-Nikkor på Tradera till försäljning och jag ska inte länka till den. Tony kanske ger mig en reprimand.. :!QQ Nåväl visar några bilder på grejerna och bildprover om några dagar.

Märkligt vad ett nyinköp kan påverka en medelålders man :!B :!D
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav Jocke » tis 12 dec 2017, 16:25

Olympus, det var vågat. :!B :!D :!G
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Inläggav Joakim C » tis 12 dec 2017, 16:46

Jocke skrev:Olympus, det var vågat. :!B :!D :!G

Det gäller att vara öppen i sinnena Jocke, men jag är ju lite yngre än dig... :!666
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav Rivalen » tis 12 dec 2017, 18:31

Ingen fotograf. Kör Samsung S2. Har en D90 som behöver ett makroobjektiv för att det skall bli ordning på klockfotandet.

Ser fram emot bilder med den nya Olympusen.
Användarvisningsbild
Rivalen
TTT Informatör Club Seven 5/7

Inläggav Veratio » tor 14 dec 2017, 07:23

Bra val!

Min sambo är mycket intresserad av fotografi, tar uppdrag och sådant.

Hon gick från Nikon till Olympus. Flera orsaker, men största anledningen var nog vikten. Dels att släpa på - när man har med ett flertal objektiv och två kameror blir det lite vikt, dels när man tar bilder under flera timmar - då är det tungt att använda en fullformatare. Men man får offra lite förstås för att spara in på vikten.

Hon har en Pen-F och en OM-D E-M1 Mark II, samt en uppsättning objektiv.

Sen skadar det ju inte att det är snyggare kameror än fullformatsklumparna. :)

Vilken köpte du?
Veratio
TimeToTalk medlem

Inläggav Joakim C » tor 14 dec 2017, 11:01

Veratio skrev:Bra val!

Min sambo är mycket intresserad av fotografi, tar uppdrag och sådant.

Hon gick från Nikon till Olympus. Flera orsaker, men största anledningen var nog vikten. Dels att släpa på - när man har med ett flertal objektiv och två kameror blir det lite vikt, dels när man tar bilder under flera timmar - då är det tungt att använda en fullformatare. Men man får offra lite förstås för att spara in på vikten.

Hon har en Pen-F och en OM-D E-M1 Mark II, samt en uppsättning objektiv.

Sen skadar det ju inte att det är snyggare kameror än fullformatsklumparna. :)

Vilken köpte du?

Det blev E-M1 Mark II med en Pro-optik 12-100. Jag ska hämta grejerna i dagarna och det ska bli spännande att testa. Närgränsen är riktigt bra på alla brännvidder så jag kanske klarar mig utan en macro. Mycket välbyggda grejer, vädertätade så de tål en regnskur. Som du säger är de snygga också ser ut som en kamera ska göra och inte en massa plast överallt. Återkommer med bilder...
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav Joakim C » tor 21 dec 2017, 21:55

Nu har jag hämtat kameran och testar denna för fullt. En bild på en Longines Ephemerides i elljus. Jag föredrar dagsljuset men det har varit så mörkt länge nu. Idag är det vintersolståndet och snart blir det ljusare :!AA Kameran är en fröjd att jobba med, det finns massor av inställningar, men när jag gjort dessa hoppas jag slippa rota runt i menyerna för det mesta. Det är en viss tröskel att byta system och fabrikat. Kvalitetskänslan är fantastisk på grejerna, det mesta är i metall och rejält vädertätat. En regnskur är inga problem. Huset väger cirka ett halvkilo och optiken lite drygt detta. Kameran har inbyggd stabilisering och med optikens stabilisering utlovas drygt 6 bländarsteg effektiv stabilisering.

Bilden på uret är tagen med stativ. Tavlan är emaljliknande och mycket vacker tycker jag. Kommer bättre bilder i dagsljus framöver.
E-M1-MkII.jpg
E-M1-MkII.jpg (1.06 MiB) Visad 965 gånger

Longines-elljus.jpg
Longines-elljus.jpg (1.57 MiB) Visad 965 gånger
Användarvisningsbild
Joakim C

Inläggav Jocke » tor 21 dec 2017, 22:29

Gott att den är på plats.

Det jag märkt är att när man får hem en ny kamera så ger den sämre bilder än vad man är van vid.
Sen när man fått trixa lite med inställningarna blir det bara bättre & bättre. Ska bli kul att se vad du
får till när du personifierat dina inställningar.
Användarvisningsbild
Jocke
Moderator Club Seven 2/7

Återgå till TimeToTalk